رفتن به مطلب

كايزن (KAIZEN) چيست؟ اصول 20 گانه مدیریت در کایزن؟


admin
 اشتراک گذاری

ارسال های توصیه شده

كايزن (KAIZEN) چيست؟ 
كايزن يك واژه واصطلاح ژاپني و از تركيب( KAI+ZEN ) به معناي بهبود مستمر و تدريجي مي باشدكه توسط آقاي Massaki Imai در سال 1986 ارائه گرديد . در واقع كايزن براين فلسفه استوار است كه براي ايجاد بهبود در سازمان لازم نيست به دنبال تغييرات انفجاري و يا ناگهاني باشيم بلكه هرنوع بهبود يا اصلاح به شرط آنكه پيوسته ومستمر و پايدار باشد، ارتقاي بهره وري را درسازمان به ارمغان خواهد آورد.

مفاهیم کایزن

  •  بالا بردن کیفیت محصولات و خدمات
  • به صفر رسانیدن ضایعات
  • تأمین رضایت مشتری

دیدگاه کایزن

  •    كليه فعاليتهايي كه هزينه زا هستند ولي ارزش توليدي ندارند بايد حذف گردند. مودا(MUDA )
  •   فعاليتهايي كه به شكلي در جاي ديگري به صورت موازي انجام مي شوند بايكديگر تلفيق شوند. موري (MURI)
  •  آن دسته از فعاليتهايي كه براي تكميل وبهبود سطح كيفي خدمات لازمند به فعاليتهاي سازمان افزوده شوند. مورا ( MURA ).

هزینه یابی کایزن
کایزن فرایندی است تدریجی که در آن تغییرات کوچک منجر به تغییرات بزرگ و اساسی خواهد شد و همواره تحولی دائمی خواهد بود و هر گونه ایستایی آن را از کایزن بودن به معنای واقعی خارج میکند.و نکته حائز اهمیت در این مدیریت کم شدن فاصله طبقاتی و تبعیض در یک سازمان است.و چون خلاقیت عنصر مهمی در کایزن میباشد پس همواره دارای ابتکار و تغییراتی همراه با کارایی و اثربخشی بهتر که دو رکن اساسی بهره وری بوده میباشد.

اصول 20 گانه مديريت در كايزن :

  1. نگوييد چرا اين كار انجام نمي شود. فكر كنيد چگونه مي توانيد آن را انجام دهيد.
  2. در مورد مشكل به وجود آمده نگراني به خود راه ندهيد. همين الان براي رفع آن اقدام نماييد.
  3.  از وضعيت موجود راضي نباشيد. باور داشته باشيد كه هميشه راه بهتري هم وجود دارد.
  4. اگر مرتكب اشتباه شديد ، بلافاصله در صدد رفع اشتباه برآييد.
  5.  براي تحقق هدف به دنبال كمال مطلوب نگرديد. اگر 60% از تحقق هدف اطمينان داريد دست بكار شويد.
  6.  براي پي بردن به ريشه مشكلات 5 بار بپرسيد چرا؟
  7.  گمبا محل واقعي رويداد خطاست . سعي نكنيد از دفتر كار خود مشكلات محيط را حل كنيد.
  8.  هميشه براي حل مشكل از داده و اطلاعات كمي و به روز استفاده كنيد.
  9. براي حل مشكل بلافاصله به دنبال هزينه كردن نباشيد. بلكه از خرد خود استفاده كنيد. اگر عقلتان به جايي نمي رسد، آن را در همكارانتان بجوييد و از خرد جمعي استفاده كنيد.
  10.  هيچ وقت جزئيات و نكات ريز مسئله را فراموش نكنيد. ريشه بسياري از مشكلات بزرگ همين نكات ريز است.
  11. حمايت مديريت ارشد منحصر به قول و كلام نيست. مديريت بايد حضور مشهود و ملموس داشته باشد.
  12. براي حل مسائل هر جا كه امكان آن وجود دارد از واگذاري اختيار به زيردستان ابا نكنيد.
  13. هيچ وقت به دنبال مقصر نگرديد. هيچ گاه عجولانه قضاوت نكنيد.
  14.  مديريت ديداري و انتقال اطلاعات بهترين ابزار براي حل مسئله به صورت گروهي است.
  15. ارتباط يك طرفه دستوري از بالا به پايين مشكلات سازمان را پيچيده تر مي كند. مديريت ارشد بايد با لايه هاي پايين تر سازمان ارتباط دو جانبه داشته باشد.
  16. انسانها توانايي هاي فراواني دارند. از الگوهاي چند مهارتي و غني سازي شغليبراي شكوفا شدن آنها استفاده كنيد.
  17. تنها فعاليت هايي را انجام دهيد كه براي سازمان شما ارزش افزوده ايجاد مي كنند.
  18. فراموش نكنيد كه 5 ت، پايه و بنيان ايجاد محصولي با كيفيت است.
  19. بر اساس الگوهاي كار گروهي ، مسائل محيط كارتان را حل كنيد.
  20. حذف مودا فرآيندي پايان ناپذير است. هيچ وقت از اين كار خسته نشويد.

 

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

 اشتراک گذاری

×
×
  • اضافه کردن...