رفتن به مطلب

پونه عظیمی

تیم مدیریت
  • تعداد ارسال ها

    50
  • تاریخ عضویت

  • آخرین بازدید

پست ها ارسال شده توسط پونه عظیمی

  1. تکنولوژی تحولات زیادی را در زندگی برای ما به ارمغان آورده است. امروزه شما می توانید صاحب لپ تاپی باشید و آن را به هرکجا دوست داشتید، ببرید. اما یک مشکل وجود دارد و آن این است که با وجود اینهمه برند متنوع کدامیک را برای خرید انتخاب کنید.
    به گزارش بانکی دات آی آر، بهترین راه حل این مشکل این است که به نیازهای خود توجه کنید و براساس آن برند مناسب را انتخاب کنید. اگر خواستید لپ تاپ بخرید، حتما به این نکته توجه کنید که دستگاه انتخابی شما باید مطابق با کاری باشد که می خواهید با آن انجام دهید.

    1-  اپل

    یک شرکت چند ملیتی آمریکایی است که در زمینهٔ طراحی و ساخت لوازم الکترونیکی مصرفی و نرم‌افزار کامپیوتر فعالیت می‌کند. می توان گفت یکی از معتبرترین برندها در سراسر دنیاست. لپ تاپ های ساخت شرکت اپل با عنوان مک بوکز (Mac books) شناخته می شوند.این لپ تاپ دارای ویژگی های نوآورانه است و می توان آن را به سادگی از دیگر برندها تشخیص داد. در واقع اپل الهام بخش دیگر برندهاست.با نگاهی دقیق به نوت بوک های اپل درمی یابیم که این دستگاه ها  باریک و براق هستند و به خاطرسبک بودن شان به آسانی می توان آنها را حمل کرد.عملکرد عاقلانه سازندگان باعث شده تا استقبال از این دستگاه ها بسیار بالا باشد.
     

    2- لنووو

    دومین برند تحسین شده دنیای لپ تاپ است که اصالتی چینی دارد و با محصولات مبتکرانه خود طوفانی در بازار لپ تاپ ایجاد کرده است.سری نوت بوک تینک پد ((ThinkPad ساخت لنووو موفق به کسب چندین جایزه شده است. لپ تاپ آیدیا پد (IdeaPad) یکی دیگر از پرفروش ترین محصولات این شرکت است.لنووو موفقیت خود را مدیون توانایی در تبدیل نیاز مشتری به محصولی واقعی است. لپ تاپ های سری تینک پد به دلیل بهره مندی از این امتیاز با استقبال زیادی مواجه شده اند.پس اگر به دنبال اعتبار، امنیت، بهره وری، کارایی و امکانات می گردید، لپ تاپ لنووو را از دست ندهید.

    3- آلین ویر

    این برند هم یک محصول فوق العاده دارد. ظاهر این محصول زمخت به نظر می رسد اما احساس بسیار خوبی نسبت به آن خواهید داشت. می توانید براساس زمانی که به استفاده از لپ تاپ اختصاص می دهید، ویژگی های آن را انتخاب کنید.اگر در حال حاضر از رایانه های معمولی استفاده می کنید و می خواهید آن را با لپ تاپ جایگزین کنید، مدل M15x آلین ویر می تواند پیشنهاد خوبی باشد.سیستم نورپردازی ال ای دی این لپ تاپ منحصر به فرد است. صفحه کلید نیز نور پس زمینه ای دارد که می توان حتی در یک اتاق تاریک هم با استفاده از آن تایپ کرد. تنوع در صفحه نمایش از دیگر امکانات این لپ تاپ است.

    4- اسوسAsus

    نکته ی جالب در مورد این برند این است که اکثر ما ، به اشتباه این برند را "ای سوز" تلفظ می کنیم ، در حالی که تلفظ صحیح نام این برند "اسوس" است.سری لاین ای (Eee Line) از لپ تاب های اسوس در رتبه بعدی این رده بندی قرار دارد.این شرکت تایوانی مدل های مبتکرانه ای از لپ تاپ ارائه می دهد. نت بوک های ای (Eee netbooks) ساخت شرکت اسوس به خاطر قابلیت هایشان از جمله محبوبترین مدل ها هستند.پرفروش ترین مدل های این شرکت 1018P و 1016P هستند. این لپ تاپ ها که از پردازشگر اینتل اتم N455 بهره می برند، کم مصرف هستند و تصویر صفحه نمایش آنها موج دار و شفاف است.باتری آنها بیش از 10 ساعت کار می کند و برای کسانی که به هر دلیل ساعت ها به برق دسترسی ندارند، بسیار مناسب است. وزن کم دیگر ویژگی مثبت این نت بوک هاست.

    5- سونی

    این برند ژاپنی نیازی به معرفی ندارد، چراکه در شناساندن چندین محصول نوآور پیشتاز بوده است. سونی همواره به خاطر کیفیت بالای محصولاتش زبانزد خاص و عام است.تمامی محصولات این شرکت به خاطر امکانات، طراحی و کارایی شناخته می شوند. نام این برند تداعی کننده توان و اقتدار است و مشتریان آن از سراسر دنیا به همین دلیل به سونی اعتماد می کنند.شرکت سونی لپ تاپ های خود را با نام وایو وارد بازار کرد و امروز شما می تواند مدل های گوناگونی از این سری را در بازار ببینید.سری W، سری TT، سری Z و سری SR از جمله پرفروش ترین مدل های سونی هستند.

    6- گیت وی

    ششمین برند برتر این فهرست شرکت آمریکایی گیت وی است.این برند از جمله برندهایی است که در بازار امروز لپ تاپ اسم و رسمی دارد. نوت بوک M255-E تازه ترین محصول این شرکت است که با وجود وزن کم، کارایی بالایی دارد.مدل M255 می تواند برای حرفه ای ها پیشنهاد مناسبی باشد. مدل M250 که پیش از M255 وارد بازار شد، فروش بسیار بالایی داشت.

    7- توشیبا

    توشیبا، یکی دیگر از شرکت های ژاپنی است که به خاطر کیفیت بالای محصولاتش از جمله لپ تاپ شناخته می شود.لپ تاپ های توشیبا هم مثل سونی به دلیل امکانات، اعتبار، کارایی و ظاهر زیبا محبوب هستند.تمامی مدل های این برند می توانند پاسخگوی نیازهای گوناگون مردم باشند.برخی از پرفروش ترین لپ تاپ های این شرکت عبارتند از ست لایت، ست لایت پرو، تکرا و کوسمیو.

    8- اچ پی

    هیولت پاکارد یا به اختصار اچ پی (HP) که سابقه سالها فعالیت دارد، نیز نامی قابل اعتماد در صنعت رایانه در سراسر دنیاست.امروزه اچ پی نامی آشنا برای مردم سراسر دنیاست. بخش های مختلف بازار امروز فناوری دنیا در قرق محصولات این شرکت است.لپ تاپ سری اچ پی پاویلیون، ازجمله پرفروش ترین مدل های این برند است.این شرکت همچنین برای شرکت های بزرگ مختلف دستگاه هایی به فراخور نیازشان می سازد.اگر سراغ لپ تاپ اچ پی رفتید، مطمئن باشید که آنچه می خواهید را می یابید.

    9- دلdell

    به کسانی که دنبال لپ تاپی با کیفیت بالا و قیمت مناسب می گردند، پیشنهاد می کنیم دل را از دست ندهند.لپ تاپ هایی که دل می سازد هم مناسب کاربری شخصی و هم اهداف کسب و کار است. امکانات این لپ تاپ طوری انتخاب شده که با هر نیازی مطابقت داشته باشد.یکی از ویژگی های دل این است که به شما امکان می دهد تا لپ تاپی مطابق سلیقه خود داشته باشید یا کاستومایز (customize) کنید. انتخاب پردازشگر، سیستم عامل و اکسسوریز از جمله امکانات این برند هستند.سری استودیو دل مدلی است که بازار داغی رابه خود اختصاص داده است. از جمله محبوبترین مدل های دل می توان به دل اینسپایرون، استودیو و استودیو xps اشاره کرد.

    10- ایسرaccer

    درست است که ایسر آخرین رتبه در این رده بندی را دارد، اما مطمئن باشید که بدترین نیست.یکی دیگر از برندهای تایوانی لپ تاپ ایسر است که از محبوبیت خاصی میان مشتریان دنیای فناوری برخوردار است.در چند وقت اخیر، این شرکت در رقابت شانه به شانه دنیای فناوری موفق بوده است.لپ تاپ های ایسر به دلیل کارایی هایی که دارند، خوشنام هستند.فراری وان یکی از گران ترین و مدرن ترین مدل های لپ تاپ و ساخت ایسر است که به خاطر امکانات منحصر به فرد خود جایگاه خاصی نزد مشتریان دارد.

  2. 10 اپلیکیشن برتر برای سفر و گردشگری

    با توسعه فناوری، زندگی گردشگران نیز بسیار ساده تر شده است. مثلا، اگر قبلا خرید بلیط قطار یا هواپیما تنها دغدغه بود و وقت زیادی می گرفت، امروزه کافی است فقط یک اپلیکیشن موبایل را باز کنید و با چند حرکت ساده بلیط خود را تهیه کنید. علاوه بر این، دیگر نیازی به نقشه های کاغذی در سفر ندارید و دیگر لازم نیست لیستی از جاذبه هایی که می خواهید ببینید تهیه کنید یا یک فرهنگ لغت با خود حمل کنید. امروزه بهترین دوست و راهنمای شما تلفن هوشمندتان است که در آن می توانید کاربردی ترین اپلیکیشن های سفر را نصب و به سادگی استفاده کنید. در ادامه کاربردی ترین اپلیکیشن هایی که در سفر به شما کمک می کنند را معرفی می کنیم.

    1-دِسکبِل (DeskBell)
    اپلیکیشن موبایلی دسکبل نیز می تواند در انتخاب هتل شما را راهنمایی کند. دسکبل یک برنامه کاملا جدید است که تمامی اطلاعات مورد نیاز مهمانان برای اقامت در هتل را در اختیار آنها قرار می دهد. مهمان ها با نصب این برنامه روی تلفن هوشمند خود می توانند انواع رستوران ها و کافی شاپ های موجود در هتل، منوی آنها به همراه عکس، توضیحات و قیمت انواع غذاها را سریعا مشاهده نمایند. این برنامه گردشگران را از برنامه های تفریحی سرگرمی پیشنهادی مطلع می کند و زمانبندی به روز رویدادهای آتی را ارائه می کند. وقتی که فرد این برنامه را باز می کند، می تواند نقشه هتل را ببیند و مسیر رفتن به مکان های تفریحی را مشخص کند و به شماره تلفن خدمات هتل در هر زمان دسترسی داشته باشد. مزیت عمده برنامه دسکبل این است که برای مهمانان امکان برقراری ارتباط، گفتگو و آشنایی در یک چت روم را فراهم می کند.

    2-گوگل ترنسلیت (Google translate)
    اگر در کشور دیگری هستید و به زبان محلی آشنا نیستید، مترجم گوگل می تواند کمک خوبی برای شما باشد. با این برنامه دیگر نیازی نیست لغت نامه ها و کتاب های مکالمه جاگیر را در چمدان خود حمل کنید. مترجم گوگل لغات، عبارات و حتی کل جمله را ترجمه می کند. بنابراین مشکلی در فهمیدن صحبت های دیگران یا درک نشانه های تبلیغاتی نخواهید داشت.

    3-آبر (Uber)
    اپ آبر یک برنامه درخواست تاکسی است که برای داشتن نرخ های پایین و مناسب بودن اپلیکیشن آن، برنده جایزه بازار جهانی حمل و نقل شده است. این برنامه نیز برای داشتن سفری سریع و راحت بسیار ضروری است. شما به عنوان مشتری یک تاکسی رزرو می کنید و مسیر حرکت آنرا تا نقطه مورد نظر ردیابی می کنید. مبلغ پرداختی نیز بصورت خودکار از حسابی که در برنامه آبر ثبت کرده اید، برداشته می شود و نیازی به پول نقد نیست.

    4-اسکای اسکنر (SkyScanner)
    گام بعدی جستجو و خرید آنلاین بلیط هواپیما می باشد. موتور جستجوی اسکای اسکنر برای شما امکانی را فراهم می آورد تا میلیون ها پرواز را از ایرلاین ها و آژانس های مختلف به همراه قیمت های اجاره ماشین و اقامت هتل مقایسه کنید. اسکای اسکنر از کاربردی ترین اپلیکیشن های سفر محسوب می شود. مزیت مسلم جستجوی اسکای اسکنر این است که نرخ های یک ماه یا حتی یکسال را به شما نشان می دهد و برای پرواز بعدی نیز بلیط مورد نظر را پیدا می کند.

    5-ایربی اِن بی (Airbnb)
    یکی دیگر از اپلیکیشن های امن و قابل اعتماد که می تواند برای رزرو محل اقامت در سراسر دنیا به شما کمک نماید، Airbnb است. سفر شما می تواند شامل یک شب اقامت در یک آپارتمان، یک هفته اقامت در یک قصر یا یک ماه اقامت در یک ویلا باشد؛ انتخاب با خود شماست. در هر یک از این موارد کیفیت و راحتی تضمین شده می باشد.

    6-اپلیکیشن تبدیل ارز (XE Currency Converter)
    برای اینکه هنگام مسافرت در وقت صرفه جویی کنید و مخارج و هزینه های خود را کنترل کنید باید از نرخ تبدیل ارز کاملا اطلاع داشته باشید. ایکس. ای. کارنسی کانونتر یکی دیگر از کاربردی ترین اپلیکیشن های سفر است که در زمینه ی تبدیل ارز به شما کمک می کند.

    7-توریست آی (TouristEye)
    برنامه توریست آی، برای شما امکانی فراهم می کند تا هر کجا که هستید برای سفر خود برنامه ریزی کنید. این برنامه به عنوان راهنمای شخصی شما عمل می کند. به این صورت که جالب ترین مکان ها را انتخاب کرده و کمک می کند تا ترکیبی بی نظیر از برنامه های تفریحی سرگرمی تهیه کنید. بنابر این می توانید بیش ترین مکان های تفریحی موجود را ببینید و تجربه کسب کنید.

    8-بوکینگ (booking.com)
    پس از اینکه تصمیم گرفتید چگونه به مقصد مورد نظر خود بروید، باید اتاق هتل را رزرو کنید. بهترین راهنمای شما در این زمینه بوکینگ می باشد. این وب سایت بزرگترین مجموعه از گزینه هایی که برای اقامت وجود دارند را پیش روی شما قرار می دهد؛ از آپارتمان، خانه های تفریحی و هتل های خانوادگی کوچک گرفته تا تفریحگاه های لوکس ٥ ستاره، خانه های درختی و حتی کلبه های اسکیمو ها (ایگلو).

    9-نقشه ی آفلاین مپز دات می (ME-Ofline maps)
    این برنامه شما را در مکان های نا آشنا هدایت می کند تا گم نشوید. Maps.Me نقشه های آف لاین ارائه می دهد که محل مورد نظر را با استفاده از  GPS مشخص می کند. در این وب سایت می توانید اطلاعات مربوط به کافه ها، هتل ها، مکان های تفریحی، سینما و حتی سرویس بهداشتی عمومی را پیدا کنید. از مزایای عمده این سرور می توان به دقت بالا، جزئیات کامل و سرعت بالا اشاره کرد. نقشه ی آفلاین نیز در میان کاربردی ترین اپلیکیشن های سفر قرار می گیرد.

    10-تریپ ادوایزر (TripAdvisor)
    قبل از رزرو بلیط هواپیما و رفتن به ماجراجویی بهتر است با افرادیکه قبلا به آن مکان سفر کرده اند مشورت کنید. تریپ ادوایزر، محلی برای تبادل تجربه های گردشگری است. خدمات تریپ ادوایزر برای شما امکانی فراهم می کند که بیش از ٥٠٠ میلیون نظر و دیدگاه را درباره بیش از هفت میلیون مکان در سراسر دنیا مشاهده کنید؛ مثل اقامت، ایرلاین ها، جاذبه ها و رستوران ها. پس از خواندن تجربه های سایر گردشگران راحت تر می توانید تصمیم بگیرید که کجا اقامت داشته باشید، با چه ایرلاینی سفر کنید، چه کارهایی در مقصد انجام دهید و به کدام رستوران ها بروید. تریپ ادوایزر یکی از پرطرفدارترین و کاربردی ترین اپلیکیشن های سفر می باشد.

     

  3. 101 نکته کاربردی درفروش موفق

    o0i98uy76t.jpg

    1. نیاز واقعی مشتری را سریعاً شناسایی کنید.
    2. به مشتریان بالقوه همیشه با این دید نزدیک بشوید که به آنها خواهید فروخت.
    3. همیشه به توصیه دیگران درباره سر و وضع و نحوه حضورتان گوش کنید.
    4. اگر میخواهید دیگران به حرفتان اعتقاد پیدا کنند اعتماد به نفس داشته باشید.
    5. سخنان خود را ضبط و اشکالات آن را برطرف کنید.
    6. مطالعه و شرکت در دوره های آموزشی را با قصد کسب اهـداف خـاص کمـی انجام دهید.
    7. مطالب و مهارتهایی را که فرا میگیردی مرتباً مرور و تمرین کنید.
    8. توصیه های ارائه شده را به کار ببندید و ببینید آیا در مورد شـما نیـز کـاربرد دارند یا خیر.
    9. درباره مطالبی که یاد می گیرید، با دیگـران صـحبت کنیـد. ایـن کـار، یـادآوری مطالب را راحت تر میکند.
    10. ببینید در چه مواردی از کاغذ استفاده میکنید و موارد زائد را حذف کنید.
    11. برای انجام کارهای عقب افتاده از صبح های زود و ساعات اولیه کار اسـتفاده کنید.
    12. برای روزها روزانه، برای ماه ها ماهیانه و برای سال ها سالیانه برنامه ریـزی کنید.
    13. به منظور جلوگیری از ملاقاتهای غیرضروری حضوری، برای تماس گـرفتن با افراد از تلفن، دورنگار یا پست الکترونیکی استفاده کنید.
    14. وب سایت را مفید و قابل استفاده طراحی کنید.
    15. به اظهارنظرهایی که در مورد وب سایت میشود سریعاً رسیدگی کنید.
    16. از پست الکترونیکی فقط برای مصارف کاری استفاده کنید، نه برای مصـارف شخصی.
    17. به مشتری به چشم یک دوست نگاه کنید، نه به چشم دشمن. -18 سعی کنید نیاز واقعی مشتریان را پیدا و آنها را برآورده کنید.
    18. ممکن است چیزهایی که برای مشتری الویت دارد با آنچه شما انتظار داشتید، تفاوت داشته باشد.
    19. هرگاه به مشتری قولی دادید، به آن عمل کنید.
    20. به مشتریان جدید و فعلی به یک میزان توجه کنید.
    21. با هدفمند کردن تلاشهای خود، در وقت و نیروی خود صرفه جویی کنید.
    22. برای شناسایی تصمیم گیرندگان اصلی وقت صرف کنید.
    23. برای پیدا کردن بهترین فرصت فـروش، بـا مشـتری همکـاری نزدیـک داشـته باشید.
    24.  از بهترین منبع، یعنی خود مشتریان درباره آنها تحقیق کنید.
    25.  به مشتری به چشم ارزشمندترین سرمایه کسب و کار خود نگاه کنید.
    26. بر روی مزایایی که شرکت شما ارائه مینماید تمرکز کنید.
    27. روش کارتان را با روش کار مشتری وفق دهید.
    28. از مکث هایی که در حین مذاکره پیش میآیـد نترسـید و از آنهـا بـرای تمرکـز استفاده کنید.
    29. به یاد داشته باشید که خشونت طرف مقابل به خاطر شخص شما نیست.
    30. از اظهارنظر درباره اینکه جلسه چگونه پیشرفته است، خودداری کنید.
    31. مشتریان را تشویق کنید تا هدف خود را فاش کنند.
    32. در پایان جلسه، نظر مشتری را جویا شوید.
    33. با آزمایش خود، کارایی خدماتی را که ارائه میدهید، ارزیابی کنید.
    34. عکس العمل مشتری را زیر نظر بگیرید و چنانچه مطلوب نبود فوراً اقدام کنید.
    35. هنگامی که مشتری شکایت میکند، فرض را بر این بگذارید که حق با اوست .
    36. عادت کنید که پس از هر فـروش بـه مشـتری خـود زنـگ بزنیـد و ببینیـد آیـا
    37. رضایت او جلب شده است یا خیر؟
    38. برای راضی نگهداشتن و حفظ مشتریان، همواره خدمات خود را با اسـتاندارد بالا ارائه کنید.
    39. از مؤسسات معروف تحقیقاتی بخواهید تا میزان رضایت مشـتریان را انـدازه گیری کنند.
    40. برای ارزیابی نتیجه تحقیقات، از مشتریان نمونه سؤال کنید.
    41. خوب بودن کافی نیست، تنها عالی بودن است که شما را پیش میبرد.
    42. لحظه ای تأمل کرده و از دیـد مشـتری نگـاه کنیـد کـه شـرکت شـما، چگونـه تماسهای تلفنی را پاسخ میدهد.
    43. راه بردی که برای فروش تدوین میکنید، باید برای همه منطقی باشد.
    44. برای تقویت راه برد فروش، ببینیـد نظـر عمـوم دربـاره علامـت تجـاری شـما چیست و اینکه در بازار از چه موقعیتی برخوردار هستید.
    45. ببینید کدام پیشنهاد مشتری را بیشتر به وجد میآورد.
    46. داستانی درست کنید که بتواند علاقه مشتریان را جلب کند.
    47. روی شیوه جلب توجه به وسیله نامه کار کنید.
    48. همه ویژگی های جالب را در نامه ذکر نکنید و تعدادی را برای برنده شـدن در مذاکره حضوری ذخیره نگهدارید.
    49. از دقایق اول گفتگو با مشتری بیشترین استفاده را کنید.
    50. ازخودتان سؤال کنید »چرا محصول من منحصـر بـه فـرد اسـت؟« و بعـد، از پاسخ آن استفاده کنید.
    51. به مشتری انگیزه ای برای امضاء قرار داد بدهید.
    52. برای جلب مشتری از لطیفه و کلمات با نشاط استفاده کنید.
    53. برای ترغیب مشتری به خرید، مزایای رایگان محصولاتتان را به وی گوشـزد کنید.
    54. از فرد دیگری بخواهید تا نامه شما را بازخوانی و اشتباه آن را مشخص کند.
    55.  انواع نامه های مختلف را در مورد مشتریان مختلف امتحـان کـرده و از میـان آنها بهترین نامه را انتخاب کنید.
    56.  نامه هایی که ارسال میکنید باید شهرت علامت تجاری شما را افزایش بدهند.
    57. هر قدر هم که سخت باشد، سعی کنید مشتری را حضوراً ملاقات کنید.
    58. مشتریان خود را دوست داشته باشید و این دوستی را در حرف و عمل نشان بدهید.
    59. قبل از ملاقات مشتری،زمان آن را تعیین کنید.
    60. به مشتریان اطلاعاتی را بدهید که واقعاً نیاز دارند.
    61. هنگامی که برای ملاقات با مشتری برنامه ریزی میکنیـد، اهـدافتان را مـدنظر داشته باشید.
    62. قبل از آنکه برای ارائه خدمات هر گونه قولی بدهید، مطمئن شوید کـه شـرکت قادر به انجام آن میباشد.
    63. تا آنجا که میتوانید کوتاه صحبت کنید. فقـط بـه موضـوع اصـلی بپردازیـد و پایانی مثبت داشته باشید.
    64. هربار که درباره موضوع جدیدی صحبت می کنید تصاویر سـمعی و بصـری جدیدی فراهم کنید.
    65. تا آنجا که ممکن است، حرفهایتان را از حفظ بگوئید و از روی متن نخوانید .
    66. تجزیه و تحلیل کنید که اگر به جای طرف مقابل بودید چه کار میکردید.
    67.  از رفتار مخالفت آمیز و ستیزه جویانه اجتنـاب کنیـد و بـا مشـتری همفکـری کنید.
    68. هرگز از رقبای خود انتقاد نکنید، بلکه سعی کنید عملکردی بهتر از آنها داشـته باشید.
    69. در ابتدا، بالاترین قیمت موجود در بازار را مطالبه کنید.
    70. سعی کنید همیشه جو مذاکرات را، دوستانه نگهدارید.
    71. مشکلاتی را که نمی توانید در رابطه با فروش حل کنید، بـا مقامـات مـافوق در میان بگذارید.
    72. انتقادهای جدی مشتری را مدنظر قرار دهید.
    73. فارغ از نتیجه ای که به دست میآورید، از مشتری به گرمی تشکر کنید.
    74. معیارهای کسب موفقیت را از پیش شناسایی و همیشه در جهت آنها تلاش کنید.
    75. با همان دقت که شکست را تجزیـه و تحلیـل مـی کنیـد، موفقیـت هـای خـود را بررسی کنید و شیوههایی را که به موفقیت منتهی میشوند تکرار کنید.
    76. از شکست درس بگیرید.
    77. اگر عملکرد بهتری از گروه خود میخواهیـد، هنگـام موفقیـت آنهـا را تشـویق کنید.
    78. از نکاتی که متخصصین آموزش می دهند یادداشت برداریـد و مرتـب آنهـا را مرور کنید.
    79. از متخصصینی دعوت کنید که بیشتر مورد احترام شما هستند.
    80. فارغ از اینکه اعضای گروه فروش چقدر با مسائل مالی آشنا هستند، بـه همـه فروشندگان اصول امور مالی کسب و کار را آموزش دهید.
    81. سعی کنید معلومات اعضای گروه شما کاملاً به روز باشد.
    82. فهرستی از افرادی که نیاز به آموزش دارند، تهیه کنید و برای آنها برنامههای مناسب آموزشی تدارک ببینید.
    83. برای نتیجه بهتر، سعی کنید تا آنجا که می توانیـدتمرین ایفـای نقـش را جـدی برگزار کنید.
    84. بگذارید افتخار فروش نصیب فروشنده شود.
    85. میزان موفقیت تماسهای تلفنی را مدام تجزیه و تحلیل کنید.
    86. به تعداد تماسهای تلفنی که به فروش منتهی می شوند توجه کنید،نه بـه زمـان صرف شده .
    87. در تماسهای تلفنی، از بهترینها برای تعلیم دادن ضعیف ترها استفاده کنید.
    88. سعی نکنید برای همه مشکلاتی که اتفاق میافتند، هر بار خودتان دخالت کنید.
    89. فرض کنید که فروشندگان می توانند مشـکلات را بـا کمتـرین میـزان کمـک ازجانب شما حل کنند.
    90. شیوه پرداختها و دادن پاداش باید همواره ساده و شفاف باشد.
    91. اهداف را طوری انتخاب کنید که جاه طلبانه اما دست یافتنی باشند. 
    92. اعضای گروه فروش را در تعیین اهداف واقع بینانه، شرکت دهید.
    93. برای رسیدن به هدف، برنامه های خود راکمترتغییر دهید. اهداف تعیـین شـده را باید بازنگری کرد، اما ایجاد تغییرات زیاد موجـب سـردرگمی و بـی انگیـزه شدن گروه فروش میشود.
    94. معیارهای تشویقی خود را مدام بازنگری کنید.
    95. برای ایجاد انگیزه به طور مؤثر، به سود واقعی بیشتر از حجم فروش اهمیـت بدهید.
    96. با این دید نگاه کنید که کارکنان فروش همواره می توانند عملکرد بهتری داشته باشند.
    97. در مورد فروشندگانی که نتایج عالی کسب میکنند، بین عموم فخر بفروشید.
    98. همایش های سالیانه را به دقت بررسی و تجربیـات بـه دسـت آمـده را اعمـال کنید.
    99. بگذارید رابطه دو طرفه باشد.
    100.  بگذارید کار گروهی تحقق پیدا کند و فقط یک مفهوم انتزاعی نباشد.
    101. از همایشها به عنوان فرصتی برای افزایش اطمینان خاطر مشتریان استفاده کنید.
     
  4. زمان سنجی عبارت است از به کارگیری روش های درست و مبانی علمی به قصد تعیین زمان استاندارد انجام یک عملیات خاص که توسط یک کارگر دارای شرایط طبیعی مطلوب انجام می شود.
     زﻣﺎنﺳﻨجی ﻳکی از ﻣﺮاﺣﻞ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻛﺎر اﺳﺖ و در ﺻﻨﺎﻳﻊ، ادارات و ﻣﻜﺎنﻫﺎى دﻳﮕﺮى ﻛﻪ ﺑﺎ ﻣﺴﺌﻠﻪ زﻣﺎن و ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده ﺑﻬﻴﻨﻪ از ﻋﻮاﻣﻞ ﺗﻮﻟﻴﺪ ﺳﺮ و ﻛﺎر دارﻧﺪ، میﺗﻮاﻧﺪ ﻛﺎرﺑﺮد وﺳیعی داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ. درواﻗﻊ زﻣﺎنﺳﻨجی را ﻣﻲﺗﻮان ﺑﻪ ﻛﺎرﮔﻴﺮى روشﻫﺎى ﺻﺤﻴﺢ و اﺳﺘﻔﺎده از اﺻﻮل ﻋﻠمی، ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﺗﻌﻴﻴﻦ زﻣﺎن اﻧﺠﺎم ﻋﻤﻠﻴﺎتی ﻛﻪ ﺗﻮﺳﻂ ﻳﻚ ﻛﺎرﮔﺮ واﺟﺪ ﺷﺮاﻳﻂ در ﺳﻄﺢ ﻛﺎرایی ﻣﻄﻠﻮب اﻧﺠﺎم میﺷﻮد، ﺗﻌﺮﻳﻒ ﻛﺮد. ﺑﻪ ﻃﻮر ﻛلی زﻣﺎنﺳﻨجی داراى دو ﺟﻨﺒﻪ ﻓنی و اﻧﺴﺎنی ﺑﻮده ﻛﻪ وﻇﻴﻔﻪ ﺟﻨﺒﻪ ﻓﻨﻲ ﺑﺮرﺳﻲ روشﻫﺎى ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺳﻨﺠﺶ زﻣﺎن و ﻧﺤﻮه اﻧﺠﺎم آنﻫﺎ میﺑﺎﺷﺪ و وﻇﻴﻔﻪ ﺟﻨﺒﻪ اﻧﺴﺎنی ﺑﺮرسی روشﻫﺎیی اﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﺎﻋﺚ ﻫﻤﻜﺎرى اﭘﺮاﺗﻮر ﺑﺎ ﻣﺘﺼﺪى ﻣﺮﺑﻮﻃﻪ در اﻣﺮ زﻣﺎنﺳﻨجی میﺷﻮد ﻛﻪ ﻫﻤﻜﺎرى ﻧﻴﺮوى اﻧﺴﺎنی ﻧﻘﺶ ﻣﻬمی در ﺗﺴﻬﻴﻞ و ﻣﻮﻓﻘﻴﺖ ﻃﺮحﻫﺎ دارد.
    تاریخچه ی زمان سنجی برمی گردد به سال ۱۷۳۰ که اولین بار توسط فردی به نام ژان برونت در یک کارخانه ی سوزن سازی مورد استفاده قرار گرفت. بعد از چند سال در ۱۸۸۱ در کارخانه ی فولاد میدوال اصول زمان سنجی به کار گرفته شد و در سال ۱۸۸۳ مطالعه کار به روش سیستماتیک انجام شد و به همین دلیل او را پدر علم زمان سنجی نامیده اند.
    آقای تیلور در طی کار خود در زمینه صنعت بررسی های زیادی در تعیین بهترین روش انجام کار به عمل آورد و اطلاعات مخصوص را در جهت استاندارد سازی کارها جمع آوری نمود. مثلا تیلور پس از ۳/۵ سال کار مطالعاتی و بررسی بر روی کارگرانی که ذغال سنگ را با چرخ دستی حمل می کردند توانست کاری را که ۴۰۰-۶۰۰ نفر انجام میدهند را با ۱۴۰ نفر در همان محوطه انجام دهد و هزینه حمل و نقل مواد را از ۷ سنت به ۳ سنت در هر تن جابه جایی کاهش دهد.

    a4497637.jpg

     

    ﺑﺮخی از ﻛﺎرﺑﺮدﻫﺎى زﻣﺎنﺳﻨﺠﻲ ﻋﺒﺎرتاﻧﺪ از:

    • ﺑﺮآورد ﺗﻌﺪاد ﻣﺎﺷﻴﻦآﻻت ﻣﻮرد ﻧﻴﺎز
    • ﻣﻘﺎﻳﺴﻪ روشﻫﺎى ﻣﺨﺘﻠﻒ اﻧﺠﺎم ﻋﻤﻠﻴﺎت
    • ﺑﺮﻧﺎﻣﻪرﻳﺰى و ﻛﻨﺘﺮل ﺗﻮﻟﻴﺪ
    • ﺑﺮﻧﺎﻣﻪرﻳﺰى ﻧﻴﺮوى اﻧﺴﺎنی
    • ﻣﺘﻌﺎدل ﻛﺮدن ﺧﻄﻮط ﺗﻮﻟﻴﺪ و ﻣﻮﻧﺘﺎژ
    • ﺗﻌﻴﻴﻦ ﻗﻴﻤﺖ ﺗﻤﺎم ﺷﺪه
    • اﺟﺮاى دﺳﺘﻤﺰد ﺗﺸﻮﻳﻖ

    روشﻫﺎى ﻣﺨﺘﻠﻒ زﻣﺎنﺳﻨجی:

    ١) روشﻫﺎى ﻣﺸﺎﻫﺪهى ﻣﺴﺘﻘﻴﻢ

    •  زﻣﺎنﺳﻨﺠﻲ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﻛﺮﻧﻮﻣﺘﺮ( (Stop Watch
    • روش ﻧﻤﻮﻧﻪﺑﺮدارى از ﻛﺎر( (Activity or Work Sampling
    • روش زﻣﺎنﺳﻨجی ﮔﺮوهی( (Group Timing Technique

    ٢) روشﻫﺎى ﺗﺮﻛﻴبی

    • ﺳﻴﺴﺘﻢ اﺳﺘﻔﺎده از دادهﻫﺎى اﺳﺘﺎﻧﺪارد( (Using Standard Data
    • ﺳﻴﺴﺘﻢ ﺗﻮاﻟﻲ ﻋﻤﻠﻴﺎتی ﻣﻴﻨﺎرد( (Maynard Operation Sequence Technique
    • ﺳﻴﺴﺘﻢ زﻣﺎنﻫﺎى از ﭘﻴﺶ ﺗﻌﻴﻴﻦ ﺷﺪهى ﺣﺮﻛﺎت( (Predetemined Motion Time Systems

    ٣) روشﻫﺎى زﻣﺎنﺳﻨجی ﺗﺨﻤﻴنی

    • روش ﺗﺨﻤﻴنی ﺗﺤﻠﻴلی( (Analytical Estimating
    • روش ﺗﺨﻤﻴنی ﻣﻘﺎﻳﺴﻪاى( (Comparative Estimating Methods
    • ﺗﻌﻴﻴﻦ زﻣﺎن اﻧﺠﺎم ﻛﺎرﻫﺎ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﺟﺪول ﻋﻤﻠﻜﺮد اﻓﺮاد در ﺧﻼل ﻋﻤﻠﻜﺮد ﮔﺬﺷﺘﻪ آن ﻛﻪ ﺑﺮاى ﻛﺎرﻫﺎى ﺳﺘﺎدى و ادارى ﻣﻮرد اﺳﺘﻔﺎده ﻗﺮار میﮔﻴﺮد.

    زمان سنجی MTM

    تکنیکی است که درآن یک عمل  را به حرکت های پایه تقسیم نموده و به هر حرکت یک زمان از پیش تعیین شده براساس طبیعت و شرایط آن حرکت را تخصیص میدهیم.اولین سیستم MTM در سال 1948 میلادی توسط "Stegemerten, Schwab, Maynard" تدوین شد، که به عنوان روش MTM (Methods Time Measurement) مقادیر زمانی را برای حرکات اصلی Reach ، Move ، Turn ، Grasp ، Position ، Disengage ، و Release ارائه می‌داد. ارائه دهندگان، MTM را بدین صورت بیان کرده‌اند:
    ”روشی که هر عملیات یا عملکرد دستی را به حرکات اصلی آن تجزیه کرده و به هر حرکت، استاندارد زمانی از قبل تعیین شده‌ای را ( که توسط طبیعت حرکت و وضعیتهایی که در آن انجام می‌گردد تعیین می‌شود) تخصیص می‌دهد. “
    اطلاعات مربوط به MTM ، از آنالیز فیلمهای مربوط به سطوح مختلف کاری برداشت شده است. این اطلاعات توسط تکنیک Westinghouse ، به صورت زمانهای لازم برای یک اپراتور نرمال تنظیم شده‌اند. آنها سپس برای تعیین درجه سختی تحت عوامل مختلف، آنالیز و جدول‌بندی گشته‌اند.

    77a9b9f089.jpg

    واحد زمان در سیستم MTM

    محققین MTM، در تحقیقاتشان از دوربینهای فیلمبرداری که از سرعتهای بالایی برخوردار بودند، استفاده کردند. از آنجائیکه سرعت فیلم مورد استفاده در تحقیقات اولیه، 16 فریم در هر ثانیه بود، هر فریم را معادل زمان 0.6250 ثانیه و 0.0010417 دقیقه و یا 0.00001737 ساعت در نظر گرفتند. از اینرو پایه گذاران سیستم مزبور واحد زمانی جدیدی را به نام T.M.U (Time Measurement Unit) ابداع کردند و مقدار 0.00001 ساعت را به آن تخصیص دادند. از آنجایی که بیشتر دستمزدها بر مبنای دلار در ساعت بود، هزینه‌های کارگری مستقیماً با ضرب مقدار TMU در نرخهای ساعتی و سپس انتقال نقطه اعشار، 5 مکان به طرف چپ، به دست می‌آمد. بر مبنای نتایج به دست آمده، جدول زیر برای تبدیلات زمانی مورد استفاده قرار گیرد:

    TMU1=.036S

    1Sec=27.8TMU1

    • 1 ساعت معادل TMU 100000TMU 1 معادل 0.00001 ساعت
    • 1 دقیقه معادل TMU 1667TMU 1 معادل 0.0006 دقیقه
    • 1 ثانیه معادل TMU 27.78TMU 1 معادل 0.036 ثانیه

    در این بررسی‌ها، یک فریم معادل TMU 1.736 بوده و هیچ زمان فعالیتی کمتر از این مقدار، قابل ثبت نیست. در تحقیقات اخیر MTM که تحت نظر انجمن MTM صورت می‌گیرد، زمان جدید هر فریم بر مبنای TMU محاسبه و اطلاعات جدید بر سیستم MTM موجود منطبق می‌گردد.

    اهداف زمانسنجی

    1-   تعیین تعداد کارگران تولیدی و غیر تولیدی مورد نیاز

    2-   تعیین تعداد ماشین های تولیدی مورد نیاز

    3-   تعیین هزینه  نیروی انسانی در گیر در ساخت محصول

    4-   بالانس خطوط مونتاژ

    5-   طراحی خط تولید و ایستگا ههای کاری قبل از نصب فیزیکی آن

    6-   طراحی ابزار و وسایل و تجهیزات

    7-   بررسی کارآیی بخش ها و یا نیروی انسانی کارخانه

     مراحل اساسی فرآیند زمانسنجی

    1-   انتخاب کار مورد مطالعه

    2-   ثبت کلیه اطلاعات مر بوط به شرایطی که در آن شرایط، کار انجام میپذیرد.

    3-   بررسی روش ثبت شده جهت حصول اطمینان از آنکه از کاراترین روش ها و حرکات استفاده شده و کلیه عناصر خارجی و غیر مفید از عناصر مفید تفکیک شدهاند.

    4-   اندازه گیری زمانی کار موجود در هر یک از عناصر، با استفاده از مناسب ترین  روش اندازه گیری کار.

    5-   تعیین زمان استاندارد برای عناصر کاری که شامل زمان الونس نیز می باشد.

    6-   ثبت روش عمل و کلیه فعالیت هایی که زمان سنجی برای آنها صورت پذیرفته و زمان استاندارد مربوط به هر یک.

    مزایای سیستم MTM :

    • با استفاده از MTM حرکات در هر شرایطی که انجام شوند ما قادر خواهیم بود که زمان انجام عملیات را تعیین نماییم.
    • یکی از نقاط ضعف زمان سنجی با کرنومتر این است که زمان سنج لزوما باید با کرنومتر، بالای سر کارگر بایستد و زمان را اندازه‌گیری کند و این مساله از نظر عموم کارگران ناخوشایند است در حالیکه در روش MTM هیچگونه نیازی نیست که زمان سنج، زمان را بالای سر کارگر اندازه‌گیری کند.
    • استفاده از روش MTM ، نیاز به تعیین ضریب عملکرد را که یک کار پر زحمت و پر دردسر بوده و در زمان سنجی با کرنومتر غیر قابل اجتناب است، منتفی می‌سازد.
    • با استفاده از MTM می‌توان زمان انجام یک عملیات را قبل از اینکه واقعاً در عمل به مرحله اجرا درآید، تعیین نمود.
    • در استفاده از روش MTM ، متصدی زمان سنجی مجبور است که به جزئیات روش انجام عملیات، توجه بیشتری نماید. بعلت همین توجه اجباری، زمان سنج به سختی می‌تواند از ایجاد برخی بهبودها در روش اجتناب کند. اگرچه او واقعاً و به طور پی‌گیر به دنبال یافتن کاستی‌ها و ایجاد بهبودها نباشد.
    • یکی از نتایج فرعی استفاده از سیستم MTM ، ثبت جزئیات روش انجام عملیاتی است که برای آن، زمان استاندارد تعیین می‌شود. این امر در اعمال و به کار بستن روش، اهداف آموزشی، دریافتن و بررسی تغییرات در آینده بسیار مفید می‌باشد.
    • تعیین زمان استاندارد برای عملیاتی که زمان اجرای آن کوتاه است (کمتر از 5/2 ثانیه) با کرنومتر بسیار مشکل است ولی با استفاده از سیستم MTM این کار به آسانی انجام می‌شود.
    • در استفاده از روش MTM ، زمانهای تعیین شده دارای قابلیت اطمینان بسیار بالایی هستند.

    معایب سیستم MTM :

    • زمان آموزش این روش به زمان سنج ها نسبتا زیاد است.
    • تشریح این روش برای کارگران، سرپرستان و سایر افراد مربوطه بسیار مشکل است.
    • جهت تعیین زمان برای سیکل های طولانی، احتمالا نفر- ساعت بیشتری لازم گردد (نسبت به روشهای دیگر زمان سنجی )
    • روش MTM تنها در مورد عملیات دستی قابل پیاده کردن است و در مورد عملیات ماشینی باید از سایر روشهای زمان سنجی ( مانند MOST ) استفاده نمود.
    • جهت تعیین زمان دقیق، باید اطلاعات دقیقی از جزئیات روش انجام عملیات در دسترس باشد.

     

  5. معرفی نرم افزارهای کاربردی مهندسی نفت

    ۱) Eclipse
    شبیه‌ساز مخزن Eclipse نرم‌افزاری جامع و کاربردی جهت انجام عملیات شبیه ‌سازی انواع مخازن با هر درجه پیچیدگی ساختمانی، زمین‌شناختی، یا نوع سیال است.
    کاربردهای Eclipseبا توجه به قابلیت‌های گسترده و فراوان آن نسبت به سایر نرم‌افزارهای شبیه‌ساز، بسیار فراوان بوده، به طوری که می‌توان گفت این نرم افزار به یک استاندارد جهانی تبدیل شده ‌است.

    ۲) Pansystem
    این نرم‌افزار که حدود ۲۰ سال است در آزمایش چاه‌های نفتی کاربرد دارد و از روان‌ترین نرم‌افزارهای این رشته‌است.
    به کمک نرم‌افزار Pansystemشما می‌توانید آزمایش مخازن نفت و گاز را که عملکردی کلیدی در افزایش تولید دارد را به راحتی انجام دهید.
    روش این نرم‌افزار جهت انجام آزمایش تجزیه و تحلیل دقیق، شبیه‌سازی و ارائه گزارش است.

    ۳) Pipesim
    این نرم افزار یکی از پر استفاده‌ترین نرم‌افزارهای مورد استفاده مهندسان بهره‌برداری برای بررسی عملکرد تولیدی چاه و تلاش در جهت بهینه نمودن تولید است. معادلات گوناگون چند فازی، مدل‌های مختلف تکمیل چاه، استفاده از مدل‌های نفت سیاه و ترکیبی و امکان شبیه‌سازی روشهای فرازآوری مصنوعی (فرازآوری با گاز، استفاده از پمپ‌های درون چاهی و …) Pipesim را به یکی از قوی‌ترین ابزارهای این رشته تبدیل نموده‌است

    ۴) StreamSim
    نرم‌افزار StreamSim را می‌توان جدیدترین نسل نرم‌افزارهای شبیه‌سازی مخزن دانست که از شیوه‌ای نوین برای حل مسائل استفاده می‌کند، که موجب افزایش سرعت شبیه‌سازی شده و همچنین اطلاعات مهندسی جدیدی را در اختیار مهندسان قرار می‌دهد.

    ۵) Petrel
    این نرم افزار که توسط شرکت شلمبرژر به دنیای صنعت نفت معرفی شده‌ است در تمامی رشته‌های اکتشاف، بهره‌برداری، مخزن، و حفاری وارد شده‌است.
    در ورژن جدید این نرم‌افزار امکانات جانبی جهت سهولت کار نیز تدارک دیده شده ست.
    همچنین برای بالا بردن سطح کار و دسترسی سریع به داده‌ها، ویژگی کار به صورت آنلاین در آن نیز پیشبینی شده‌است.

    ۶) Fluent
    نرم‌افزار Fluent یک نرم‌افزار مهندسی به کمک رایانه در زمینه دینامیک سیالات محاسباتی (CFD) برای مدل کردن جریان سیال و انتقال حرارت در هندسه‌های پیچیده می‌باشد.
    این نرم‌افزار امکان تغییر شبکه، به صورت کامل و تحلیل جریان با شبکه‌های غیرساخت‌یافته برای هندسه‌های پیچیده را فراهم می‌سازد.

    ۷) PVTsim
    PVTsim نرم افزاری است برای مدل سازی معادلات حالت که به کاربر اجازه میدهد خواص سیالات و داده های تجربی PVT را به طور کامل شبیه سازی کند.
    این نرم افزار قابلیت های متعددی جهت شبیه سازی فرایندهای رایج در مهندسی تضمین جریان را نیز دارد.

    ۸) PetroMod
    با این نرم افزار می‌توان نقشه‌های زمین‌شناسی را ویرایش کرد و به بررسی جرم و حجم هیدروکربن تولیدشده توسط سنگ مادر در طی عملیات مهاجرت، پرداخت.
    این نرم‌افزار قابلیت بررسی تجزیه میکروبی، ژئومکانیسم و هیدرات های گازی را نیز دارد.

    ۹) Geolog
    این نرم افزار ساخته شرکت پارادایم است و در بیش از هفتاد درصد شرکتهای بین المللی فعال در صنعت نفت دنیا استفاده می شود. کاربرد اصلی این نرم افزار در ارزیابی نمودارهای پتروفیزیکی می‌باشد.

    ۱۰) Vista
    نواقص و خطاهای ناخواسته که ممکن است در طی عملیات لرزه نگاری به وجود آید، توسط این نرم‌افزار بررسی ، تحلیل و اصلاح میشود.

    ۱۱) Halliburton Redbook
    این نرم افزار شامل یک پایگاه غنی داده جهت طراحی شماتیک چاه و انجام محاسبات مربوطه می‌باشد.

    ۱۲) Drilling Office
    این نرم افزار برای برنامه ریزی و طراحی چاه های نفت و گاز مورد استفاده قرار گرفته و به صورت سیستم یکپارچه، ابزار مورد نیاز را در دسترس مهندسان حفاری قرار می دهد تا در حداقل زمان و با کمترین هزینه و خطا، محاسبات مربوط به عملیات حفاری را انجام دهند.

    ۱۳) WellCat
    نرم افزار WellCat، به مهندسین امکان مدل سازی شرایط پیچیده HT/HP و حفاری آب‌های عمیق و حفاری در لایه های نمکی را می‌دهد تا با در نظر گرفتن نکات فنی و اقتصادی، طراحی مناسب لوله مغزی و لوله جداری را انجام دهند.

    ۱۴) Olga
    نرم‌افزار Olga که ابتدا توسط شرکت Statoil در سال ۱۹۸۳ توسعه یافت، می‌تواند جریان چندفازی را که یک پدیده دینامیک است مدل‌سازی کند. شبکه‌های خطوط لوله که دارای تجهیزات فرآیندی مانند پمپ، کمپرسور، مبدل حرارتی، تفکیک‌کننده، شیر و… است به راحتی به صورت دینامیک قابل شبیه‌سازی شدن هستند.

  6.  

    تولید به هنگام JIT چیست؟

    سیستم JIT که مخفف Just In Time است استفاده میشود که مخصوص انبارداری است. JIT یعنی سیستم بتواند به تقاضای خط تولید برای تامین مواد اولیه، قطعات در زمان مورد انتظار پاسخ دهد. از سوی دیگر سیستم تولید به موقع یکی از پیشرفته ترین سیستم های برنامه ریزی است که قوی ترین سیستم جدید برنامه ریزی کنترل تولید لقب گرفته است. یعنی سیستم به وسیلهٔ سیگنال هایی هدایت می شود که این سیگنال ها در هر فرایند تولید نشان دهنده زمانی هستند که بایستی قطعه بعدی تولید شود. این سیگنال ها که در ژاپنی کانبن نامیده می شوند می توانند پیام ساده ای مانند وجود یا عدم وجود قطعه ای در یک شلف باشند. هرگاه JIT در سازمان های تولیدی به درستی بکار گرفته شود، می تواند بهبود دهنده فاکتورهایی مانند بازگشت سرمایه، کیفیت یا کارایی باشد. برخی پیشنهاد داده اند که سر-وقتی عبارت مناسب تری است چرا که بر تولید اقلام در زمان نیاز و نه زودتر و نه دیرتر تأکید دارد.

    تولید بهنگام( JUST-IN-TIME : JIT )  امروزه بعنوان یک تکنیک جدید برنامه ریزی تولید و نیز نگرش فلسفی مدیریت بطور گسترده ای با استقبال شرکت ها مواجه شده است.بطور کلی JIT نوعی فلسفه تولیدی است یا یک هدف بسیار ساده یعنی:" اقلام مورد نیاز را با کیفیت مورد نیاز، به مقدار مورد نیاز و دقیقا در زمان مورد نیاز" تولید کنید.
    تقسیم بندی های انجام شده در ادبیات موضوع JIT دامنه گسترده‌ای در برمی‌گیرد
     از جمله :JIT بعنوان یک استراتژی ،JIT بعنوان مدیریت کنترل موجودی ، مجموعه‌های خرید JIT و مدیریت تولید JIT استقرار JIT و ارتباط JIT و منابع انسانی و … که همگی بعنوان مجموعه‌ای از فنون مرتبط با JIT بررسی می‌شود. انچه که در این مقاله بدان پرداخته شده رویکرد JIT به سیستم های تولیدی و مقوله برنامه ریزی توید است .
    با موفقیت کارخانجات ژاپنی در بازارهای جهانی توجه بسیاری از شرکت های غربی به این موفقیت ها معطوف شد. بسیاری معتقدند که سنگ بنای موفقیت ژاپنی ها در تولید JIT (تولید بموقع) است. بطور کلی JIT نوعی فلسفه تولیدی است یا یک هدف بسیار ساده یعنی:" اقلام مورد نیاز را با کیفیت مورد نیاز، به مقدار مورد نیاز و دقیقا در زمان مورد نیاز" تولید کنید.

    0801f5ba49cc.jpg

    تاریخچه انبارداری و تولید JIT

    انبارداری و تولید JIT ابتدا در ژاپن ظهور کرده است و به سال ۱۹۶۰ برمی گردد و گفته می شود دلیل به وجود آمدن آن کمبود فضا برای نگهداری مواد اولیه بوده است. اولین بار از سوی ناییجی اونو درسال ۱۹۷۲ درشرکت تویوتا بکارگرفته شد و خیلی سریع مورد استقبال شرکتهای ژاپنی قرار گرفت.سیستم JIT ابتدا در اوایل دهه 1960 توسط تائیچی اونو در شرکت تویوتا Toyota به عنوان ابزاری برای برآورده ساختن خواسته های مشتری با حداقل تاخیر معرفی و به کار گرفته شد. به همین دلیل تائیچی اونو اغلب به عنوان پدر نظام تولید بهنگام نامیده می شود. این نظام در طول بحران نفتی سال 1973 مورد حسایت وسیعی قرار گرفت و سپس از آن توسط بسیاری از سازمانهای دیگر انتخاب گردید.
    این روش بر روی افراد، کارخانجات و سیستم ها متمرکز بود. JIT در آغاز به عنوان روشی برای کاهش سطوح موجودی انبارهای ژاپنی مطرح بود امروزه JIT به یک فلسفه مدیریتی شامل مجموعه ای از علوم و در اختیار گرفتن یک سری از اصول و تکنیک های تولید گسترش یافته است.

    برخی از شرکت های بزرگی که در حال حاضر از سیستم JIT استفاده می کنند، عبارتند از:

    • شرکت تویوتا ژاپن
    • شرکت جنرال موتورز
    • شرکت فورد آمریکا
    • شرکت تولیدی مجیک
    • شرکت ایران خودرو ایران (به صورت محدود)

    اهداف رویکرد JIT بصورت زیر است:

    1-    ضایعات صفر
    2-    زمان Setup یا آماده سازی صفر
    3-    موجودی صفر
    4-    حمل و نقل و جابه جایی صفر
    5-    از کارافتادگی صفر
    6-    زمان پیشبرد صفر
    7-    اندازه انباشته یک

     مجموعه اهداف بالا از نظر بسیاری از مهندسین تولید و صنایع که تحت رویکرد سنتی غربی در مورد طراحی و عملیات سیستم های تولید آموزش دیده اند اگر دست یافتنی نباشد. حداقل بسیار بلند پروازانه است.

    عناصر کلیدی رویکرد JIT : 

    عناصر کلیدی که برای طراحی محصول و سیستم تولیدی در فلسفه JIT مطرح می باشد به شرح زیر است:

    • تطبیق طراحی محصول با تقاضای بازار،
    • تعریف خانواده های محصول و تولید جریان مبنا،
    •  رابطه با تولید کنندگان
       

    مزایای سیستم تولید بهنگام JIT در تولید

    • کاهش میزان موجودی(مواد – کالای در جریان ساخت – کالای ساخته شده)
    • کاهش فضای مورد نیاز (نظیر انبار)
    • افزایش کیفیت تولید و کاهش دوباره کاری و ضایعات
    • کاهش زمانهای تاخیر ساخت
    • افزایش بهره وری و شاخص زمانی استفاده از ماشین آلات
    • داشتن رابطه حسنه با فروشندگان
    • کاهش نیاز به کارگر غیر مستقیم نظیر انباردار، بازرس مواد و...

     

    معایب سیستم تولید بهنگام

    معایب این سیستم شامل اختلالات زنجیره تامین می‌باشد. اگر یک تامین‌کننده مواد خام دچار مشکل شود و نتواند کالاها را به موقع تحویل دهد، آن تامین‌کننده می‌تواند کل فرآیند تولید را قطع کند. یک سفارش غیر منتظره ناگهانی برای کالاها ممکن است تحویل محصولات تمام‌شده به مشتریان را به تاخیر بیاندازد.

  7. در این جا قصد داریم نرم افزار های مرتبط با علم مهندسی برق را مورد بررسی قرار دهیم و برای شما توضیحات مختصری را در اختیار بگذاریم تا بتوانید هدف گذاری خود را انجام دهید . با قاطعیت می توان اشاره نمود که تمامی نرم افزار های مهندسی برق کاملا کاربردی هستند . یکی از دلایل استفاده از نرم افزار ها در مهندسی برق ، قیمت خیلی بالای تجهیزات برقی می باشد . از این رو چون ما نمی توانیم هر بار یک آزمایش برقی با هزینه های بالا را پرداخت کنیم . از همین رو نرم افزار های برقی در قالب آزمایشگاه هایی با تمام امکانات آماده می شوند .

    چهار گرایش اصلی رشته مهندسی برق عبارتند از گرایش های :

    • مهندسی برق قدرت
    • مهندسی برق الکترونیک
    • مهندسی برق کنترل و ابزار دقیق
    • مهندسی برق مخابرات

    53e55930eca8.jpg


    ۱)نرم افزار پروتئوس(Proteus Design)

    پروتئوس نرم‌افزاری برای شبیه‌سازی ریزپردازندهها، ایجاد شماتیک و طراحی تختهٔ مدار چاپی است. این نرم‌افزار توسط لب‌سنتر الکترونیکز به انگلیسی(Labcenter Electronics) گسترش می‌یابد. آخرین نسخه از این نرم‌افزار نسخه ۸٫۱ آن است که در سال ۲۰۱۴ رونمایی شد.نرم افزار از دو بخش اصلی ISIS و ARES تشکیل شده است. ISIS طراحی شماتیک و شبیه سازی مدارات آنالوگ، منطقی و میکروکنترلری را عهده دار است که قابلیت برنامه دهی و برنامه نویسی را نیز داراست، کتابخانه ISIS طیف وسیعی از میکروکنترولر ها را شامل بوده و محبوبیت اصلی پروتئوس به علت قابلیت اطمینان و دقت ISIS است ARES. امکان طراحی تختهٔ مدار چاپی از طریق یا بدون ورود شماتیک از محیط ISIS را به کاربر میدهد..این نرم‌افزار از نظر قدرت، آسانی و انعطاف‌پذیری به‌ویژه برای مبتدی‌ها، و نسبت به نرم‌افزارهای دیگر، بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

    ۲)نرم افزارمتلب

    متلب به انگلیسی: (MATLAB) یک محیط نرم‌افزاری برای انجام محاسبات عددی و یک زبان برنامه‌نویسی نسل چهارم است. واژهٔ متلب هم به معنی محیط محاسبات رقمی و هم به معنی خود زبان برنامه‌نویسی مربوطه‌است که از ترکیب دو واژهٔ( MATrix ماتریس) و( LABoratory آزمایشگاه) ایجاد شده‌است. این نام حاکی از رویکرد ماتریس محور برنامه‌است، که در آن حتی اعداد منفرد هم به عنوان ماتریس در نظر گرفته می‌شوند. متلب که از محصولات شرکت مت‌ورکس است، برای گروه‌های مختلف مهندسان رشته‌های مختلف از جمله مهندسی برق، مکانیک، رایانه و… کاربرد بسیاری دارد.برنامه‌های متلب اکثراً متن‌باز هستند و در واقع متلب (مانند بیسیک) مفسر (رایانه) است نه کامپایلر. قدرت متلب از انعطاف‌پذیری آن و راحت بودن کار با آن ناشی می‌شود، همچنین شرکت سازنده و گروه‌های مختلف، از جمله دانشگاه‌های سرتاسر جهان و برخی شرکت‌های مهندسی هر ساله جعبه‌ابزارهای خاص-کاربردی به آن می‌افزایند که باعث افزایش کارایی و محبوبیت آن شده‌است.

    ۳) نرم افزار Altium Designer

    نرم افزار قدرتمندی است که برای پیاده سازی شماتیک ، طراحی PCB و آنالیز مدارهای آنالوگ و برخی مدار های دیجیتالی طراحی شده است. یکی از مزایای این نرم افزار دسته بندی مناسب کتابخانه ها بنحوی است که با صرف زمان کوتاهی قطعه مورد نظر را خواهید یافت. آنالیز مدارهای آنالوگ در پروتل، توسط تحلیل گر پی اسپایس انجام می شود. محیط طراحی PCB در پروتل، بدلیل داشتن کتابخانه هایی کامل و بدون نقص معروف است و این امر سبب رفاه بیشتر کاربر در حین طراحی انواع PCB با این نرم افزار، خواهد شد. در این نرم افزار امکان شبیه سازی و کد نویسی برخی از FPGA ها نیز فرآهم شده است که زمان طراحی و پیاده سازی را حداقل می کند. ورژن جدید این نرم افزار حرفه ای دارای تحولات و پیشرفت های زیادی بوده که کار را برای طراحی نسل های بعدی مدارات الکترونیک بسیار ساده کرده است .

    ۴)نرم افزار Code Vision AVR

    CodeVisionAVR یک نرم افزار تخصصی برای رشته های برق و الکترونیک (گرایش سخت افزار) می باشد. در واقع این نرم افزار یک کامپایلر برای زبان برنامه نویسی C می باشد که برای برنامه نویسی میکروکنترلر های AVR از آن استفاده می شود. این برنامه محیط برنامه نویسی و کامپایل کردن برنامه نوشته شده برای برنامه ریزی میکروکنترلر را برای کاربر فراهم می کند.بسیاری از افراد حتی کسانی که رشته کامپیوتر می باشند با این نرم افزار بخوبی آشنا می باشند. آخرین نسخه این برنامه قدرت بسیار بیشتری پیدا کرده است و از طرفی مشکلات قبلی آن برطرف شده است. این برنامه در تمامی نسخه های ویندوز قابل نصب است.

    ۵)نرم افزار OrCAD PSpice

    نرم افزار ارکد پی اس پایس یکی از بهترین های شبیه سازی می باشد با این نرم افزار می توان خیلی از مدارات را شبیه سازی کرد و با قابلیت هایی چون اضافه کردن نویز و غیره می توان نتایج دقیق و جامعی از عملکرد مدار بدست آورد . این نرم افزار از شبیه ساز قدرتمند pspice  برای شبیه سازی استفاده می کند ،ارکد دارای مد های مختلف شبیه ساز می باشد که بنا به نیاز می توان یکی از آنها را انتخاب کرد. این نرم افزار از شبیه ساز قدرتمند pspice برای شبیه سازی استفاده می کند.

    ۶)نرم افزار SIMATIC Step 7

    شرکت زیمنس برای اتوماسیون در صنایع مختلف رنج وسعیی از کنترل کننده های قابل برنامه ریزی (PLC)را ارائه کرده است. PLCهای تولید شده توسط این شرکت دارای پایداری ۱۰۰ درصد هستند و همکنون در بیش از  ۳۰ درصد صنایع جهان و ۶۰ درصد صنایع ایران از آنها استفاده میشود. SIMATIC Step 7 نام نرم افزار برنامه نویسی PLC های شرکت زیمنس میباشد که کاربران با استفاده از آن میتوانند به زبان های ladder (LAD) یا نرد بانی، و statement list  (STL) یا متنی (شبیه به زبان اسمبلی) و FUNCTION block diagram (FBD) یا بلوکی برای PLC های سری S400 و S300 و S200 و s1200 و s1500  شرکت زمینس برنامه نویسی کنند.

    ۷)نرم افزارeplan

    نرم افزار eplan را می توان از مهم ترین نرم افزارهای ایجاد و ساخت انواع نقشه های برقی دانست. eplan از نرم افزارهای پرکاربرد در زمینه مهندسی برق می باشد. با استفاده از eplan کاربر می تواند نقشه های برق شامل انواع قطعات و مدارها را ترسیم نمایند.

    ۸) نرم افزار DIgSILENT

    نرم افزار DIgSILENT یکی از نرم افزارهای قدرتمند و یک ابزار مهندسی کامپیوتری برای تجزیه و تحلیل سیستم های قدرت الکتریکی صنعتی، تجاری و برق منطقه ای می باشد.نام اختصاری این نرم افزار از مجموعه کلمات DIgital SImulation and Electrical NeTwork گرفته شده است. برای برآورده ساختن نیازهای امروزی آنالیز سیستم های قدرت، این بسته نرم افزاری با ابزار مهندسی و بانک اطلاعات مجتمع قابلیت دسترسی کامل را از طریق تمام توابع قابل اجرا فراهم می کند.

    ۹)نرم افزار Autocad Electrical

    شرکت اتودسک یکی از بزرگترین شرکت های تولید کننده نرم افزارهای کاربردی در جهان می باشد. معروف ترین نرم افزار تولید این شرکت اتوکد نام دارد که سال هاست به عنوان ابزار اصلی و مرجع جهت تهیه انواع نقشه های صنعتی اعم از ساختمانی، مکانیکی و الکتریکی به کار می رود. در سال های اخیر، شرکت اتودسک اقدام به تولید نسخه های مخصوصی از نرم افزار اتوکد جهت ترسیم نقشه های مربوط به هر زمینه صنعتی نموده است که یکی از آن ها نرم افزار Autocad Electrical می باشد. با استفاده از امکانات گنجانده شده در نرم افزار اتوکد الکتریکال کاربر می تواند به راحتی به ترسیم انواع اجزا و قطعات مدارهای الکتریکی، سیم کشی،  اتصال دهنده ها و … بپردازد.

    ۱۰)نرم افزار Automation Studio P6 SR9

    Automation Studio P6 SR9 نرم افزار مهندسي اتوماسيون جهت طراحي سيستم تجاري، شبيه سازي، مستند سازي، آموزش و تعمير و نگهداري اين نرم افزار به شرکت ها و مجريان آن، امکان کاربري ايمن و مطمئن در همکاري هاي گروهي پروژه اي و يا به اشتراک گذاشتن اطلاعات کليدي را ميدهد.

     

  8. نگهداری و تعمیرات چیست؟

    با توجه به معنی لغوی نگهداری در لغت نامه دهخدا، نزدیکترین و مناسب ترین عبارت برای لغت MAINTENANCE را نگهداری ترجمه نموده ایم. لغت Maintenance از نظر مفهومی کلیه عملیات و فعالیتهایی را که در راستای سالم و مرتب نگاه داشتن تجهیزات کار (چه ماشین چه غیرماشین) انجام میشود را شامل می گردد. عملیاتی از قبیل :
    ۱- بازدید مرتب تجهیزات
    ۲- رفع عیوب و نواقص احتمالی و جلوگیری از وقوع آسیب های بزرگ
    ۳- تعمیرات دوره ای در فواصل معین

    به مجموعه ای از فعالیتها و عملکرد ها است که هر کدام با توجه به تعاریف خود ، ماموریت عملیاتی نگاه داشتن دستگاه ها ، ماشین آلات و تجهیزات را دارند که باعث می گردند قابلیت عملیاتی آنها حفظ شود را می گویند.امروزه نگهداری و تعمیرات یک تجهیز یعنی: طرح ریزی و انجام فعالیت هایی برروی تجهیزات که باعث عملکرد مستمر تجهیز برای تولید محصول یا خدمات با کیفیت را مهیا سازد.

    8g7lg.jpg

    تاریخچه

    عمده فعالیت های نت (نگهداری و تعمیرات) تا قبل از دهه 1950 در تعمیرات بعد از خرابی خلاصه می شد. نت پیشگیرانه Preventive Maintenance در دهه 1950، نت بهره ور Productive Maintenance كه توجه به كارایی اقتصادی تجهیزات معطوف داشت در دهه 1960 در كشورهای صنعتی رواج یافت و از دهه 1970 روند تكاملی در مسائل نگهداری و تعمیرات با شكل گیری نت بهره ور فراگیر Total Productive Maintenance وارد مرحله جدیدی شد. در نت بهره ور فراگیر نتایج حاصل از فعالیت های صنعتی و تجاری به صورت اعجاب انگیزی بهبود یافته و باعث ایجاد یك محیط كاری با بهره وری بالا، شادی آفرین و ایمن، با بهینه سازی روابط بین نیروی انسانی و تجهیزاتی كه به آن سرو كار دارند می گردد .

    آخرین روش های برنامه ریزی نت عبارتند از (PDM (Predictive Maintenance نت پیشبینانه، (Proactive Maintenance) نت كنشگرایانه، (Precision Maintenance) نت دقیق

    انواع مختلفی از سطوح نگهداری و تعمیرات وجود دارد که لیست آنها عبارت است از:

    1. نگهداری و تعمیرات برنامه ریزی شده(PM) Planned Maintenance
    2. نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه PM Preventive Maintenance
    3. نگهداری و تعمیرات اصلاحی CM Corrective Maintenance
    4. نگهداری و تعمیرات مبتنی بر قابلیت اطمینان RCM Reliability Centered Maintenance
    5. نگهداری و تعمیرات پیش بینانه (پیشگویانه) PdM Predictive Maintenance (پایش وضعیت CM)
    6. نگهداری و تعمیرات بهره ور فراگیر TPM Total Productive Maintenance (ژاپنی)
    7. نگهداری و تعمیرات بهره ور PM Productive Maintenance (آمریکایی)
    8. نگهداری و تعمیرات اضطراری EM Emergency Maintenance


     

  9. پروژه های طرح ریزی :

    جهت دانلود پروژه های طرح ریزی اینجا کلیک کنید

    ﻃﺮاﺣﻰ ﻛﺎرﺧﺎﻧﻪ ﻳﻜﻰ از ﻣﻀﺎﻣﻴﻦ اﺻﻠﻰ ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ ﻫﺎى ﻣﻬﻨﺪﺳﻰ ﺻﻨﺎﻳﻊ اﺳﺖ و ﺳﺎﻟﻬﺎﺳﺖ ﻛﻪ ﻣﻬﻨﺪﺳﻴﻦ ﺻﻨﺎﻳﻊ ﺑﻪ ﻛﺎر در اﻳﻦ زﻣﻴﻨﻪ اﺷﺘﻐﺎل دارﻧﺪ. ﻛﺎر آﻧﻬﺎ در واﻗﻊ ﺑﻪ ﻃﺮاﺣﻰ ﻧﺤﻮه اﺳﺘﻘﺮار اﺟﺰاء ﻓﻴﺰﻳﻜﻰ ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ ﻫﺎ ﺑﻪ ﻃﻮر ﻋﺎم و ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ ﻫﺎى ﺻﻨﻌﺘﻰ ﺑﻪ ﻃﻮر ﺧﺎص ﻣﺮﺑﻮط ﻣﻰ ﮔﺮدد . اﺳﺘﻘﺮار اﺟﺰاء ﻓﻴﺰﻳﻜﻰ ﻓﻌﺎﻟﻴﺖﻫﺎى ﺻﻨﻌﺘﻰ ﻫﻤﻮاره ﺑﺎ روش ﻫﺎى اﻧﺘﻘﺎل ﻣﻮاد در ارﺗﺒﺎط اﺳﺖ، و از ﻫﻤﻴﻦ رو ﻃﺮاﺣﻰ ﻛﺎرﺧﺎﻧﻪ و اﻧﺘﻘﺎل ﻣﻮاد ﺑﻪ دو ﻣﻔﻬﻮم ﺗﺒﺪﻳﻞ ﺷﺪه اﻧﺪ ﻛﻪ ﻫﻤﻮاره در ﻛﻨﺎر ﻫﻢ و ﺑﺎ ﻫﻢ ﻣﻄﺮح ﻣﻰ ﮔﺮدﻧﺪ . ﺑﻪ ﻋﺒﺎرت دﻳﮕﺮ، ﻃﺮاﺣﻰ ﻛﺎرﺧﺎﻧﻪ و ﻃﺮاﺣﻰ ﺳﻴﺴﺘﻢ اﻧﺘﻘﺎل ﻣﻮاد ، دو ﻣﻔﻬﻮمﻛﺎﻣﻼً ﺑﻬﻢ ﭘﻴﻮﺳﺘﻪ در ﻃﺮح رﻳﺰى واﺣﺪﻫﺎى ﺻﻨﻌﺘﻰ ﺑﻪ ﺷﻤﺎر ﻣﻰآﻳﻨﺪ.

                    f26f638a8cd0.jpg

    ﺗﻌﺮﻳﻒ ﻃﺮاﺣﻲ ﻛﺎرﺧﺎﻧﻪ:
    ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ و ﺗﺤﻠﻴﻞ ﻧﻈﺎم ﺗﻮﻟﻴﺪ ﻣﺤﺼﻮل و ﻃﺮاﺣﻰ ﻧﺤﻮه اﺳﺘﻘﺮار ﺳﺎﺧﺘﻤﺎن ﻫﺎ ، ﻣﺎﺷﻴﻦ آﻻت ، ﺗﺠﻬﻴﺰات ، ﺑﺨﺶ ﻫﺎى ﺧﺪﻣﺎﺗﻰ ، ﻛﻤﻚ ﺗﻮﻟﻴﺪى و ﺷﺒﻜﻪ ﻫﺎى ﺗﺎﺳﻴﺴﺎﺗﻰ ﺑﻪ ﮔﻮﻧﻪ اى ﻛﻪ ﻛﺎرآﺗﺮﻳﻦ و ﻣﺆﺛﺮﺗﺮﻳﻦ ﺟﺮﻳﺎن ﻣﻮاد ، ﻛﻢ ﺗﺮﻳﻦ ﻫﺰﻳﻨﻪ و ﺣﺪاﻗﻞ ﺟﺎﺑﺠﺎﻳﻰ در ﺗﻮﻟﻴﺪ ﻣﺤﺼﻮل از زﻣﺎن ﺗﻬﻴﻪ ﻣﻮاد اوﻟﻴﻪ ﺗﺎ زﻣﺎن ﺗﻮزﻳﻊ آن در ﺑﺎزار ﻣﻴﺴﺮ ﮔﺮدد. ﻓﺮآﻳﻨﺪى اﺳﺖ ﻛﻪ ﻃﻰ آن اﺟﺰاء ﻓﻴﺰﻳﻜﻰ ﻣﻮردﻧﻴﺎز ﻛﺎرﺧﺎﻧﻪ اﻧﺘﺨﺎب ﺷﺪه و ﺳﭙﺲ اﺳﺘﻘﺮار ﻣﻰﻳﺎﺑﻨﺪ، ﺑﻄﻮرﻳﻜﻪ ورودىﻫﺎ ﺑﻪ ﻛﺎرآﻳﻰ ﻣﻄﻠﻮب از اﺟﺰاء ﻓﻴﺰﻳﻜﻰ ﻋﺒﻮر ﻛﺮده و ﺧﺮوﺟﻰﻫﺎى ﻣﻮرد ﻧﻈﺮ را ﺗﺎﻣﻴﻦ ﻧﻤﺎﻳﻨﺪ.

    ﻗﻠﻤﺮو ﻃﺮاحی ﻛﺎرﺧﺎﻧﻪ:
    ﻃﺮاﺣﻰ ﻛﺎرﺧﺎﻧﻪ ﺷﺎﻣﻞ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ، ﺗﺤﻠﻴﻞ و ﻃﺮاﺣﻰ ﻫﻤﻪ ﺟﺎﻧﺒﻪ ﻣﻮارد زﻳﺮ اﺳﺖ:

    ١. ﺣﻤﻞ و ﻧﻘﻞ داﺧﻞ ﻛﺎرﺧﺎﻧﻪ و ﺧﺎرج از آن
    ٢. درﻳﺎﻓﺖ (ﺗﺨﻠﻴﻪ ﺑﺎر)
    ٣. اﻧﺒﺎر ﻣﻮاد ، ﻗﻄﻌﺎت و ﻣﺤﺼﻮﻻت ﻧﻬﺎﻳﻰ
    ٤. ﺗﺠﻬﻴﺰات و ﻗﺴﻤﺖ ﻫﺎى ﺗﻮﻟﻴﺪ و ﻣﻮﻧﺘﺎژ
    ٥. ﺑﺴﺘﻪ ﺑﻨﺪى
    ٦. اﻧﺘﻘﺎل ﻣﻮاد و ﺣﺪاﻗﻞ ﻛﺮدن ﺗﺎﺧﻴﺮﻫﺎ
    ٧. ﺧﺪﻣﺎت ﻛﺎرﻣﻨﺪى
    ٨. ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ ﻫﺎى ﻛﻤﻚ ﺗﻮﻟﻴﺪى
    ٩. ارﺳﺎل (ﺑﺎرﮔﻴﺮى)
    ١٠. ادارات
    ١١. ﺗﺴﻬﻴﻼت ﻫﻤﮕﺎﻧﻰ ﺧﺎرج از ﻛﺎرﺧﺎﻧﻪ
    ١٢. ﺳﺎﺧﺘﻤﺎن ﻫﺎ
    ١٣. زﻣﻴﻦ
    ١٤. ﻣﺤﻞ ﻛﺎرﺧﺎﻧﻪ
    ١٥. اﻣﻜﺎﻧﺎت اﻳﻤﻨﻰ، رﻓﺎﻫﻰ، ﺑﻬﺪاﺷﺘﻰ درﻣﺎﻧﻰ
    ١٦. ﺿﺎﻳﻌﺎت و ﻣﺤﻞ ﻧﮕﻬﺪارى و ﺑﺎزﻳﺎﻓﺖ آﻧﻬﺎ
    ١٧. ﻣﺤﻮﻃﻪ، راﻫﺮوﻫﺎ، ﭘﺎرﻛﻴﻨﮓ و ﻓﻀﺎى ﺳﺒﺰ
    ١٨. دﻓﺎﺗﺮ ﻧﻤﺎﻳﻨﺪﮔﻰ، واﺣﺪﻫﺎى ﻓﺮوش و ﺧﺪﻣﺎت ﭘﺲ از ﻓﺮوش

    اﻫﻤﻴﺖ ﻃﺮاحی ﻛﺎرﺧﺎﻧﻪ:

    ١. وﺟﻮد ﻃﺮح ﻣﻨﺎﺳﺐ و ﻛﺎرآﻣﺪى ﺑﺮاى ﺟﺮﻳﺎن ﻣﻮاد ، ﻣﻘﺪﻣﻪ ﺗﻮﻟﻴﺪ اﻗﺘﺼﺎدى اﺳﺖ.

    ٢. اﻟﮕﻮى ﺟﺮﻳﺎن ﻣﻮاد ﺳﻨﮓ زﻳﺮﺑﻨﺎ و اﺻﻞ و اﺳﺎس ﺗﺮﺗﻴﺐ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻦ دﺳﺘﮕﺎه ﻫﺎﺳﺖ.

    ٣. اﻟﮕﻮى ﺳﺎﻛﻦ ﺟﺮﻳﺎن ﻣﻮاد ﺑﺎ ﺑﻪ ﻛﺎر ﮔﺮﻓﺘﻦ ﺳﻴﺴﺘﻢ ، روش ﻫﺎ و وﺳﺎﻳﻞ اﻧﺘﻘﺎل ﻣﻮاد ﺑﻪ واﻗﻌﻴﺖ ﻣﺘﺤﺮك آن ﺗﺒﺪﻳﻞ ﻣﻰ ﮔﺮدد.

    ٤. ﺗﺮﺗﻴﺐ درﺳﺖ دﺳﺘﮕﺎه ﻫﺎ ﺑﺎ ﺗﻜﻴﻪ ﺑﺮ اﻟﮕﻮى از ﭘﻴﺶ ﻃﺮاﺣﻰ ﺷﺪه ﺟﺮﻳﺎن ﻣﻮاد ، ﺑﺎﻋﺚ ﻣﻰ ﺷﻮد ﺗﺎ ﻛﻠﻴﻪ ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ ﻫﺎ ﺑﺎ ﻛﺎراﻳﻰ ﻣﻨﺎﺳﺐ اﻧﺠﺎم ﮔﻴﺮﻧﺪ.

    ٥. ﻛﺎراﻳﻰ ﺗﻮﻟﻴﺪ ﺑﺎﻋﺚ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﺷﺪن ﺗﻮﻟﻴﺪ و ﻛﺎﻫﺶ ﻗﻴﻤﺖ ﺗﻤﺎم ﺷﺪه ﻣﻰ ﮔﺮدد.

    ٦.ﻛﺎﻫﺶ ﻗﻴﻤﺖ ﺗﻤﺎم ﺷﺪه ﻫﻢ ﻋﻠﻰ اﻟﻘﺎﻋﺪه ﺑﻪ اﻓﺰاﻳﺶ ﺳﻮد آورى ﻣﻨﺠﺮ ﻣﻰ ﺷﻮد.

    اﻫﺪاف ﻃﺮاحی ﻛﺎرﺧﺎﻧﻪ:

    ١. آﺳﺎن ﻛﺮدن ﻓﺮاﻳﻨﺪ ﺗﻮﻟﻴﺪ

    اﻟﻒ- ﺣﺬف و ﻛﺎﻫﺶ ﺗﺎﺧﻴﺮ در ﻋﻤﻠﻴﺎت ﺗﻮﻟﻴﺪ
    ب- ﺗﺴﻬﻴﻞ ﺟﺮﻳﺎن ﻣﻮاد در ﻣﺮاﺣﻞ ﺗﻮﻟﻴﺪ
    ج- ﻛﻨﺘﺮل ﺑﻬﺘﺮ ﻓﺮآﻳﻨﺪ ﺗﻮﻟﻴﺪ
    د- ﺑﻬﺒﻮد آراﻳﺶ دﺳﺘﮕﺎهﻫﺎ و ﻣﺎﺷﻴﻦآﻻت
    ه- ﻃﺮاﺣﻰ اﺳﺘﻘﺮار ﺑﮕﻮﻧﻪاى ﺑﺎﺷﺪ ﻛﻪ ﺷﺮاﻳﻂ ﺣﺎﻛﻢ ﺑﺮ ﻣﺤﻴﻂ و ﻳﺎ ﻛﻴﻔﻴﺖ ﻛﺎر را ارﺗﻘﺎء دﻫﺪ

    ٢. ﻛﻢ ﻛﺮدن ﺣﺠﻢ اﻧﺘﻘﺎل ﻣﻮاد
    ٣. ﺑﺎﻻﺑﺮدن ﺳﺮﻋﺖ ﮔﺮدش و ﻛﺎﻫﺶ ﻣﻮﺟﻮدى ﻣﻮاد در ﺟﺮﻳﺎن ﺳﺎﺧﺖ
    ٤. اﻓﺰاﻳﺶ اﻧﻌﻄﺎف ﭘﺬﻳﺮى ﻛﺎرﺧﺎﻧﻪ
    ٥. ﭘﺎﻳﻴﻦ آوردن ﺣﺠﻢ ﺳﺮﻣﺎﻳﻪ ﮔﺬارى
    ٦. اﺳﺘﻔﺎده ﻣﻮﺛﺮ از ﻧﻴﺮوى اﻧﺴﺎﻧﻰ

    اﻟﻒ- از ﺟﺎﺑﺠﺎﻳﻰﻫﺎى دﺳﺘﻰ و ﻣﻜﺮر اﺟﺘﻨﺎب ﺷﻮد.
    ب- ﺣﺪاﻗﻞ ﻛﺮدن راهرﻓﺘﻦ ﭘﺮﺳﻨﻞ
    ج- ﻣﻮازﻧﻪ ﺑﻴﻦ ﻣﺎﺷﻴﻦآﻻت و اﭘﺮاﺗﻮرﻫﺎ ﺑﮕﻮﻧﻪاى ﻛﻪ زﻣﺎن ﺑﻴﻜﺎرى ﻳﺎ Idle Time ﺣﺪاﻗﻞ ﺷﻮد.
    د- اﺳﺘﻘﺮار ﺑﮕﻮﻧﻪاى ﺑﺎﺷﺪ ﻛﻪ ﺳﺮﭘﺮﺳﺘﻰ و ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﺑﻪ ﺻﻮرت ﻣﻮﺛﺮى اﻧﺠﺎم ﺷﻮد.
     

    ٧. اﺳﺘﻔﺎده اﻗﺘﺼﺎدى از ﺣﺠﻢ ﺳﺎﺧﺘﻤﺎن ﻫﺎ
    ٨. ﻓﺮاﻫﻢ آوردن اﻣﻜﺎﻧﺎت رﻓﺎه و اﻳﻤﻨﻰ ﻛﺎرﻛﻨﺎن

    ﻧﻴﺎز ﻣﺴﺘﻤﺮ ﺑﻪ ﻃﺮاحی ﻛﺎرﺧﺎﻧﻪ:

    ﻃﺮاﺣﻰ ﻛﺎرﺧﺎﻧﻪ ﺑﺎ ﭘﻴﺎده ﻛﺮدن ﻃﺮح ﺑﻪ ﭘﺎﻳﺎن ﻧﻤﻰ رﺳﺪ ، ﺑﻠﻜﻪ ﺑﺎ ﮔﺬﺷﺖ زﻣﺎن ﺑﺎﻳﺪ ﺗﻐﻴﻴﺮات و اﺻﻼﺣﺎﺗﻰ در آن اﻧﺠﺎم ﮔﻴﺮد ، وﺳﺎﻳﻞ ﺟﺪﻳﺪ اﺿﺎﻓﻪ ﺷﻮﻧﺪ ، ﻃﺮح ﻫﺎى ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺑﻪ اﺟﺮا درآﻳﻨﺪ و ﻧﻈﺎﻳﺮ اﻳﻨﻬﺎ . ﺑﻪ ﻋﻼوه ﻃﺮاﺣﻰ ﻛﺎرﺧﺎﻧﻪ ﻧﻴﺰ ﻣﺜﻞ ﻫﺮ ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ ﭘﻮﻳﺎى دﻳﮕﺮى ﻣﺤﺘﺎج ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ اﺳﺖ . ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻫﺎى ﻃﺮاﺣﻰ ﻛﺎرﺧﺎﻧﻪ ﻣﻤﻜﻦ اﺳﺖ ﺑﺮاى دوره ﻫﺎى زﻳﺮ ﺗﻬﻴﻪ و ﺗﻨﻈﻴﻢ ﮔﺮدد:

    ● ﺑﺮاى ١٠ ﺳﺎل آﻳﻨﺪه
    ● ﺑﺮاى ٥ ﺳﺎل آﻳﻨﺪه
    ● ﺑﺮاى ٢ ﺳﺎل آﻳﻨﺪه
    ● ﺑﺮاى ﺳﺎل آﻳﻨﺪه
    ●  ﺑﺮاى ٦ ﺗﺎ ١٢ ﻣﺎه آﻳﻨﺪه
    ﻓﻘﻂ ﺑﺎ داﺷﺘﻦ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻫﺎى دراز ﻣﺪت ﻣﻰ ﺗﻮان ﻃﺮح ﻫﺎى ﺗﻮﺳﻌﻪ و ﻃﺮح ﻫﺎى اﺻﻼﺣﻰ و ﺗﻐﻴﻴﺮات ﻣﻨﺎﺳﺐ را ﺑﻪ ﻃﻮر ﻧﻈﺎم ﮔﺮا در ﻗﺎﻟﺐ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻣﺎدر ﭘﻴﺎده ﻧﻤﻮد.

    داﻣﻨﻪ ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ ﻫﺎ و وﻇﺎﻳﻒ ﺑﺨﺶ ﻃﺮاحی ﻛﺎرﺧﺎﻧﻪ:

    ﻃﺮاﺣﻰ ﻛﺎرﺧﺎﻧﻪ ﻓﻘﻂ در ﺑﺮﻧﺎﻣﻪرﻳﺰى دﻗﻴﻖ ﺗﺮﺗﻴﺐ اﺳﺘﻘﺮار ﻣﺎﺷﻴﻦآﻻت ﺗﻮﻟﻴﺪى ﺧﻼﺻﻪ ﻧﻤﻰﺷﻮد. ﻳﻌﻨﻰ در ﻃﺮاﺣﻰ ﻛﺎرﺧﺎﻧﻪ ﻧﻪ ﺗﻨﻬﺎ ﻣﺎ ﺑﺎ ﻓﻌﺎﻟﻴﺘﻬﺎى درون واﺣﺪ (درﻳﺎﻓﺖ، ﺑﺎزرﺳﻰ، اﻧﺒﺎر، ﺗﻮﻟﻴﺪ، ﻣﻮﻧﺘﺎژ، ﻛﻨﺘﺮل ﻛﻴﻔﻰ، ﺑﺴﺘﻪﺑﻨﺪى، ﺣﻤﻞ و ﻧﻘﻞ ﻣﻮاد، ﺧﺪﻣﺎت ﭘﺮﺳﻨﻠﻰ، ﺧﺪﻣﺎت ﺟﻨﺒﻰ ﺗﻮﻟﻴﺪ، اﻧﺒﺎر ﻛﺎﻻى ﺳﺎﺧﺘﻪ ﺷﺪه، ارﺳﺎل، ﻗﺴﻤﺘﻬﺎى ادارى و ﺗﺎﺳﻴﺴﺎت) روﺑﺮو ﻫﺴﺘﻴﻢ، ﺑﻠﻜﻪ ﻓﻌﺎﻟﻴﺘﻬﺎى (ﻓﺮوش، ﺑﺎزارﻳﺎﺑﻰ، ﺧﺮﻳﺪ، ﺣﺴﺎﺑﺪارى، ﺣﻤﻞ و ﻧﻘﻞ ﺧﺎرج ﻛﺎرﺧﺎﻧﻪ، ﺣﻤﻞ و ﻧﻘﻞ داﺧﻞ ﻣﺤﻮﻃﻪ ﻛﺎرﺧﺎﻧﻪ) را ﻧﻴﺰ ﺷﺎﻣﻞ ﻣﻰﺷﻮد. ﺑﻪ ﻋﺒﺎرﺗﻰ ” ﻫﺮ وﻇﻴﻔﻪاى ﻛﻪ در ﻳﻚ واﺣﺪ ﺻﻨﻌﺘﻰ اﻧﺠﺎم ﻣﻰﺷﻮد ﺗﺄﺛﻴﺮاﺗﻰ در ﻃﺮاﺣﻰ ﻛﺎرﺧﺎﻧﻪ دارد.

    اﻧﻮاع ﻣﺴﺎﺋﻞ ﻃﺮاحی ﻛﺎرﺧﺎﻧﻪ (ﻛﺎرﺑﺮدﻫﺎى ﻃﺮحرﻳﺰى واﺣﺪﻫﺎى ﺻﻨﻌتی)

    ● ﺗﻐﻴﻴﺮ ﻃﺮح ﻣﺤﺼﻮل
     ● ﺑﺰرگ ﻛﺮدن دﭘﺎرﺗﻤﺎن ﻫﺎ
    ● ﻛﻮﭼﻚ ﻛﺮدن دﭘﺎرﺗﻤﺎن ﻫﺎ
    ● اﺿﺎﻓﻪ ﻛﺮدن ﻣﺤﺼﻮل ﺟﺪﻳﺪ ● ﺗﻐﻴﻴﺮ ﻣﺤﻞ ﻳﻚ دﭘﺎرﺗﻤﺎن
    ● اﺿﺎﻓﻪ ﻛﺮدن دﭘﺎرﺗﻤﺎن ﺟﺪﻳﺪ
    ●  ﺟﺎﻳﮕﺰﻳﻨﻰ دﺳﺘﮕﺎه ﻫﺎى ﻗﺪﻳﻤﻰ
    ● ﺗﻐﻴﻴﺮ روش ﺗﻮﻟﻴﺪ
    ● ﻛﺎﻫﺶ ﻫﺰﻳﻨﻪ ﻫﺎ
    ● ﻃﺮاﺣﻰ ﻛﺎرﺧﺎﻧﻪ ﺟﺪﻳﺪ
    ● ﺗﻐﻴﻴﺮ در ﻧﻮع ﻣﻮاد اوﻟﻴﻪ

    ﻣﺮاﺣﻞ ﻃﺮح رﻳﺰى واﺣﺪﻫﺎى ﺻﻨﻌتی:

    ١. ﺑﺮرﺳﻰ ﺑﺎزار: ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻣﻴﺰان ﺗﻘﺎﺿﺎى ﺑﺎزار و ﺧﻮاﺳﺘﻪﻫﺎى ﻣﺸﺘﺮﻳﺎن
    ٢. ﺑﺮرﺳﻰ ﻓﺮوش
    ٣. ﻃﺮاﺣﻰ ﻣﺤﺼﻮل
    ٤. ﻃﺮاﺣﻰ ﻓﺮآﻳﻨﺪ
    ٥. ﻃﺮاﺣﻰ ﻋﻤﻠﻴﺎت
    ٦. ﻃﺮاﺣﻰ ﻛﺎرﺧﺎﻧﻪ
    ٧. ارزﻳﺎﺑﻰ ﻣﺎﻟﻰ و اﻗﺘﺼﺎدى ﻃﺮح
    ٨. ﻃﺮاﺣﻰ ﺗﺠﻬﻴﺰات
    ٩. ﻃﺮاﺣﻰ ﺳﺎﺧﺘﻤﺎﻧﻬﺎ
    ١٠. ﺗﺎﻣﻴﻦ ﺑﻮدﺟﻪ
     ١١.ﺗﺪارﻛﺎت
    ١٢. ﺑﺮرﺳﻰ ﻃﺮح، اﻋﻤﺎل ﺗﻐﻴﻴﺮات و ﺗﺼﻮﻳﺐ ﻃﺮح
    ١٣. ﭘﻴﺎدهﺳﺎزى: ﻋﻤﻠﻴﺎت اﺟﺮاﻳﻰ
    ١٤. ﺗﻮﻟﻴﺪ و ﺑﻬﺮهﺑﺮدارى
    ١٥. اﻧﺒﺎردارى ﻣﺤﺼﻮﻻت ﻧﻬﺎﻳﻰ
    ١٦. ﺗﻮزﻳﻊ
    ١٧. ﺑﺎزارﻳﺎﺑﻰ و ﻓﺮوش
    ١٨. ﺑﺎزار ﭘﺮﺳﻰ: درﻳﺎﻓﺖ ﺑﺎزﺧﻮرد از ﺑﺎزار و ﺗﺤﻠﻴﻞ ﺧﻮاﺳﺘﻪﻫﺎى ﻣﺸﺘﺮﻳﺎن

    ﻋﻼﺋﻢ ﻳﻚ ﻃﺮح ﻣﻨﺎﺳﺐ:

    ١. ﻃﺮاﺣﻰ ﺳﺎﺧﺘﻤﺎن ﻫﺎ ﺑﺎ ﺗﻜﻴﻪ ﺑﺮ ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ ﻃﺮاﺣﻰ ﻛﺎرﺧﺎﻧﻪ اﻧﺠﺎم ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ.

    ٢. ﻣﺤﻞ ﺑﺨﺶ ﻫﺎى ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺗﻮﻟﻴﺪى و ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﻣﺤﻞ ﻛﻞ ﻗﺴﻤﺖ ﻫﺎى ﺗﻮﻟﻴﺪ و ﻗﺴﻤﺖ ﻫﺎى ﺧﺪﻣﺎﺗﻰ و
    ﻛﻤﻚ ﺗﻮﻟﻴﺪى ﻛﺎرﺧﺎﻧﻪ ﺑﺮ اﺳﺎس ﺟﺮﻳﺎﻧﻰ ﻛﻪ ﺑﻴﻦ آﻧﻬﺎ وﺟﻮد دارد ، رواﺑﻂ ﻣﺘﻘﺎﺑﻠﻰ ﻛﻪ ﺑﺎ ﻫﻢ دارﻧﺪ ، واﺣﺘﻴﺎﺟﺎت ﺧﺎص آﻧﻬﺎ ﺗﻌﻴﻴﻦ ﺷﺪه ﺑﺎﺷﺪ.

     ٣.اوﻟﻴﻦ ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ ﻧﺰدﻳﻚ ﺑﻪ ﻗﺴﻤﺖ ﺗﺨﻠﻴﻪ ﺑﺎر و آﺧﺮﻳﻦ ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ ﻧﺰدﻳﻚ ﺑﻪ ﻗﺴﻤﺖ ﺑﺎرﮔﻴﺮى ﺑﺎﺷﺪ و ﻣﻮاد در ﺟﺮﻳﺎن ﺣﺮﻛﺖ ﺧﻮد در ﻫﺮ ﻣﺮﺣﻠﻪ از ﻗﺴﻤﺖ ﺗﺨﻠﻴﻪ ﺑﺎر ﺑﻪ ﻗﺴﻤﺖ ﺑﺎرﮔﻴﺮى ﻧﺰدﻳﻜﺘﺮ ﺷﻮﻧﺪ.

    ٤. ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ ﻫﺎى ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺗﻮﻟﻴﺪى از ﻳﻜﺪﻳﮕﺮ ﺗﻤﻴﺰ داده ﺷﻮﻧﺪ و ﺑﻴﻦ آﻧﻬﺎ ﻓﺎﺻﻠﻪ ﻣﻜﺎﻧﻰ وﺟﻮد داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ.

    ٥. راﻫﺮوﻫﺎى ﻣﺴﺘﻘﻴﻢ ، ﻣﺸﺨﺺ و ﻃﺒﻘﻪ ﺑﻨﺪى ﺷﺪه وﺟﻮد داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ.

    ٦. ﻧﺴﺒﺖ زﻣﺎن ﺧﺎص ﺗﻮﻟﻴﺪ ﺑﻪ ﻛﻞ زﻣﺎن ﺗﻮﻗﻒ ﻣﻮاد و ﻗﻄﻌﺎت در ﻛﺎرﺧﺎﻧﻪ ﺣﺪاﻛﺜﺮ ﺑﺎﺷﺪ.

    ٧. اﻟﮕﻮﺋﻰ ﺑﺮاى ﺟﺮﻳﺎن ﻣﻮاد وﺟﻮد داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ.

    ٨. ﺟﺮﻳﺎن ﻣﻮاد ﻣﺴﺘﻘﻴﻢ ﺑﻮده و ﺑﺮﮔﺸﺖ ﺑﻪ ﻋﻘﺐ و دوﺑﺎره ﻛﺎرى در اﻧﺘﻘﺎل ﻣﻮاد ﺑﻪ ﺣﺪاﻗﻞ ﺑﺮﺳﺪ.

    ٩. ﺣﺠﻢ ﻛﻞ اﻧﺘﻘﺎل ﻣﻮاد و ﻣﺴﺎﻓﺖ اﻧﺘﻘﺎل ﺑﻪ ﺣﺪاﻗﻞ ﺑﺮﺳﺪ.

    ١٠. ﺣﺠﻢ ﻣﻮاد در ﺟﺮﻳﺎن ﺳﺎﺧﺖ ﺣﺪاﻗﻞ ﺑﺎﺷﺪ.

    ١١. روش ﻫﺎى اﻧﺘﻘﺎل ﻣﻮاد ﻣﺸﺨﺺ و ﺗﻌﺮﻳﻒ ﺷﺪه ﺑﺎﺷﺪ.

    ١٢. در ﺻﻮرت اﻣﻜﺎن ، ﻋﻤﻠﻴﺎت و اﻧﺘﻘﺎل ﻣﻮاد ﺑﺎ ﻳﻜﺪﻳﮕﺮ ﺗﻮام ﮔﺮدﻧﺪ.

    ١٣. ﺗﺎ ﺟﺎﺋﻰ ﻛﻪ ﻣﻤﻜﻦ اﺳﺖ از وﺳﺎﻳﻞ ﻣﻜﺎﻧﻴﻜﻰ ﺑﺮاى اﻧﺘﻘﺎل ﻣﻮاد اﺳﺘﻔﺎده ﺷﻮد.

    ١٤. ﺣﻤﻞ و ﻧﻘﻞ دﺳﺘﻰ ﺣﺪاﻗﻞ ﺑﺎﺷﺪ.

    ١٥. اﻧﺘﻘﺎل ﻣﻮاد ﺑﻪ اﻓﺮادى ﻏﻴﺮ از ﻛﺴﺎﻧﻰ ﻛﻪ ﻋﻤﻠﻴﺎت را اﻧﺠﺎم ﻣﻰ دﻫﻨﺪ ﺳﭙﺮده ﺷﻮد.

    ١٦. از ﻛﻠﻴﻪ ﺳﻄﻮح ﻛﺎرﺧﺎﻧﻪ (از ﻓﻀﺎى ﻛﺎرﺧﺎﻧﻪ) اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪه ﺑﺎﺷﺪ.

    ١٧. ﻃﺮح ﻛﺎرﺧﺎﻧﻪ ﻗﺎﺑﻠﻴﺖ ﺗﻐﻴﻴﺮ و ﺗﻄﺒﻴﻖ داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ. ١٨. ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﺗﻮﺳﻌﻪ و ﭼﮕﻮﻧﮕﻰ و ﻣﺤﻞ آن ﻣﺸﺨﺺ ﺑﺎﺷﺪ.

    ١٩. ﺗﺎ ﺟﺎﺋﻰ ﻛﻪ ﻣﻤﻜﻦ اﺳﺖ ﻣﻔﻬﻮم" اﻧﺒﺎر در ﻧﻘﻄﻪ اﺳﺘﻔﺎده"ﭘﻴﺎده ﺷﺪه ﺑﺎﺷﺪ.

    ٢٠. رﻓﺖ و آﻣﺪﻫﺎى ﺑﻴﻬﻮده ﺑﻪ ﺣﺪاﻗﻞ ﺑﺮﺳﺪ.

    ٢١. ﺳﺮ و ﺻﺪا، دود و ﮔﺎز و ﺑﺨﺎر، ﮔﺮد و ﻏﺒﺎر، ارﺗﻌﺎش ﻣﺎﺷﻴﻦ آﻻت، رﻃﻮﺑﺖ و ﻧﻈﺎﺋﺮ اﻳﻨﻬﺎ ﻛﻨﺘﺮل ﺷﺪه ﺑﺎﺷﺪ.

    ٢٢. ﻓﻀﺎى ﻗﺴﻤﺖ ﻫﺎى ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺗﻮﻟﻴﺪى ، ﺧﺪﻣﺎﺗﻰ و ﻛﻤﻚ ﺗﻮﻟﻴﺪى ﻣﻨﺎﺳﺐ و ﻛﺎﻓﻰ ﺑﺎﺷﺪ.

    دﻳﺪﮔﺎهﻫﺎى ﻣﻌﺘﺒﺮ راﺟﻊ ﺑﻪ ﻃﺮاحی ﻛﺎرﺧﺎﻧﻪ:

    اﻟﻒ- دﻳﺪﮔﺎه اﻳﻤﺮ(١٩٥٠):
    ١- ﭘﻴﺎدهﺳﺎزى ﻣﺴﺎﻟﻪ روى ﻛﺎﻏﺬ
    ٢- ﻣﺸﺨﺺ ﻛﺮدن ﺧﻄﻮط ﺟﺮﻳﺎن ﻣﻮاد
    ٣-ﺗﺒﺪﻳﻞ ﺧﻄﻮط ﺟﺮﻳﺎن ﻣﻮاد ﺑﻪ ﺧﻄﻮط ﺟﺮﻳﺎن ﻣﺎﺷﻴﻦآﻻت و ﺗﺠﻬﻴﺰات

    ب- دﻳﺪﮔﺎه ﻧﺪﻟﺮ(راﻫﻜﺎر ﺳﻴﺴﺘﻢ اﻳﺪهآل- ١٩٦١):
    ١- ﺗﻌﻴﻴﻦ ﻳﻚ ﺳﻴﺴﺘﻢ اﻳﺪهآل ﻓﺮﺿﻰ
    ٢- ﺗﺼﻮﻳﺮ ﻛﺮدن ﺳﻴﺴﺘﻢ اﻳﺪهآل اﺻﻠﻰ
    ٣- ﻃﺮاﺣﻰ ﺳﻴﺴﺘﻢ اﻳﺪهآل ﻓﻨﻰ ﻗﺎﺑﻞ اﺟﺮا
    ٤- ﭘﻴﺎده ﺳﺎزى و اﺟﺮاى ﺳﻴﺴﺘﻢﻫﺎى ﭘﻴﺸﻨﻬﺎدى

    ج- دﻳﺪﮔﺎه رﻳﺪ(١٩٦١):
    ١- ﺗﺠﺰﻳﻪ و ﺗﺤﻠﻴﻞ ﻣﺤﺼﻮل
    ٢- ﺗﻌﻴﻴﻦ ﻓﺮآﻳﻨﺪﻫﺎى ﻣﻮردﻧﻴﺎز ﺑﺮاى ﺗﻮﻟﻴﺪ ﻣﺤﺼﻮل
    ٣-ﺗﻬﻴﻪ ﻧﻤﻮدارﻫﺎى ﺑﺮﻧﺎﻣﻪرﻳﺰى ﺟﺎﻧﻤﺎﻳﻰ(ﻗﺪم ﻋﻤﺪه اﻳﻦ ﻓﺮآﻳﻨﺪ)
    ٤- ﺗﻌﻴﻴﻦ اﻳﺴﺘﮕﺎهﻫﺎى ﻛﺎرى
    ٥- ﺗﺠﺰﻳﻪ و ﺗﺤﻠﻴﻞ ﻓﻀﺎﻫﺎى اﻧﺒﺎر و ﻧﺤﻮه ﺣﻤﻞ و ﻧﻘﻞ
    ٦- ﺗﻌﻴﻴﻦ ﺣﺪاﻗﻞ ﻋﺮض راﻫﺮوﻫﺎ
    ٧- ﺗﻌﻴﻴﻦ ﻧﻴﺎزﻣﻨﺪىﻫﺎى ادارى و دﻓﺘﺮى
    ٨-بررسی تسهیلات کارمندی و خدماتی
    ٩-مطالعه بررسی واحدهای خدماتی  و خدمات ارائه شده به کارخانه
    ١٠-رعایت توسعه برای کارخانه


     

  10. 06eaf3a170e6e833.jpg

    نت : نگهداری و تعمیرات یک روش قانونمند نگهداری و تعمیر است که طی آن وضعیت دستگاه دائما تحت کنترل و نظارت می باشد. نگهداری و تعمیرات عبارت است از بازرسی های دوره ای به منظور تشخیص شرایطی است که ممکن است باعث خرابی های اضطراری ، رکورد تولید و یا اشکالات زیان آور در عملکرد صحیح دستگاه شوند. به عبارت دیگر تشخیص به موقع و سریع وضعیت و همچنین رفع معایب و شرایط غیر طبیعی دستگاه ها ، قبل از ایجاد معایب اساسی می باشد.

    نگهداری : مجموعه فعالیتهایی که به طور مشخص و معمولا بصورت برنامه ریزی شده و با هدف جلوگیری از خرابی ناگهانی ماشین آلات ، تجهبزات و تاسیسات انجام میگیرد، فعالیت های نگهداری نامیده می شود.

    تعمیرات : شامل مجموعه فعالیت هایی است که بر روی یک سیستم یا وسیله ای که دچار خرابی و یا از کار افتادگی گردیده ، انجام می شود تا آن را به حالت عملیات و قابل بهره برداری بازگردانده و در جهت انجام وظیفه ای که به آن محول گردیده است، آماده سازد.

    اهداف اصلی از ایجاد یک سیستم تعمیرات و نگهداری عبارت است از:

    جلوگیری از توسعه عیوب و نقایص

    برطرف نمودن نواقص و معایب جزئی قبل از احتیاج به تعمیرات کلی

    جلوگیری از وقفه در عملیات تولید از طریق تعویض قطعات فرسوده قبل از کار افتادگی دستگاه

    کاهش توقف های تولید و جلوگیری از زیان های وقفه در کار

    صرفه جویی در نیروی انسانی به علت تقلیل عملیات تعمیراتی

    استفاده بهتر از کارکنان قسمت نصب و تعمیرات

    کاهش تعمیرات کلی و تکرار

    کاهش در مصرف لوازم یدکی و تقلیل هزینه مربوطه

    کاهش در حجم مقدار محصول نامرغوب و افزایش مرغوبیت محصولات

    ازدیاد طول عمر دستگاه و صرفه جویی در خرید دستگاه های جدید

    تشخیص نوع عملکرد صحیح دستگاه و تعیین هزینه های تعمیراتی به منظور تصمیم گیری در مورد تهیه و انتخاب دستگاه جدید

    افزایش راندمان

    انواع مختلفی از سطوح نگهداری و تعمیرات وجود دارد که لیست آنها عبارت است از:

    •  نگهداری و تعمیرات اضطراری یا Emergency Maintenance به اختصار EM: در این روش , تعمیر تجهیز بعد از اولین خرابی به وجود آمده در تجهیز صورت می‌گیرد.
    •  نگهداری و تعمیرات اصلاحی یا Corrective Maintenance به اختصار CM: در این روش , بعد از بوجود آمدن علائمی از عیب که منجر به توقف تجهیز نشده برنامه ریزی خاصی صورت می‌گیرد تا در زمان مناسب تجهیز رفع عیب شده و به حالت اولیه خود باز گردد.
    •  نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه یا Preventive Maintenance به اختصار PM: در این روش , نگهداری از تجهیزات در پریودهای زمانی خاص و بر اساس زمانبندی مشخص صورت می‌گیرد.
    •  نگهداری و تعمیرات پیشگویانه یا predictive maintenance به اختصار PDM: در این روش در بازه‌های زمانی معین تعدادی از پارامترهای تجهیرات اندازه‌گیری می‌شود و بر اساس این داده‌ها برای تعمیر و یا تعویض قطعات و تجهیزات تصمیم‌گیری می‌شود.

    نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه

    نت پیشگیرانه ، تعمیرات برنامه ریزی شده برای دستگاه است که به منظور عمر تجهیز و پرهیز از فعالیتهای تعمیراتی برنامه ریزی نشده یا اضطراری، طراحی شده است. هدف از نت پیشگیرانه اطمینان یافتن از تولید محصول با کیفیت مورد انتظار و تحویل محصول در زمان پیش بینی شده می باشد. در واقع نت پیشگیرانه }علاج واقعه قبل از وقوع{ است. در نت پیشگیرانه فعالیتهای نگهداری و تعمیرات به صورت برنامه ریزی شده جهت پیشگیری از لحاظ اینکه قطعات و دستگاه ها به نقطه بحرانی برسند و باعث ایجاد توقف در تولید شوند، صورت می پذیرد. به بیان دیگر نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه عبارت است از یک روش سیستماتیک برنامه ریزی شده و زمان بندی شده جهت انجام کارهای نگهداری مورد نیاز بر طبق برنامه تنطیمی با هدف جلوگیری از فرسایش غیر عادی اجزا دستگاه و کاهش توقفات اضطراری

    نگهداری و تعمیرات پیش بینانه ( نت پیشگویانهPdM) :

    به مجموعه فعالیت هایی اطلاق می گردد که جهت تعیین شرایط فنی کارکرد دستگاه در حین بهره برداری انجام گردیده و بر اساس نتایج حاصله از آن، زمان و نوع فعالیت نت مورد نیاز تعیین می گردد را نت پیشگویانه گفته می شود.تاکتیکی است که عملکرد و وضعیت تجهیزات را در طول کارکرد و عملیات نرمال پایش می‌کند تا احتمال شکست را کاهش دهد. نگهداری و تعمیرات پیش بینانه نیز به نگهداری و تعمیرات مبتنی بر شرایط(CBM) شناخته می‌شود، سابقه این تاکتیک نگهداری و تعمیرات، جدید نیست و در دنیای صنعتی مربوط به دهه۱۹۹۰ می‌باشد.درواقع شروع نگهداری و تعمیرات پیش بینانه (PdM) مربوط است به زمانی که یک مکانیک گوش خود را به دسته یک پیچ‌گوشتی و سمت دیگر آن را به ماشین یا تجهیز قرار می‌داد تا بتواند بر اساس نوع صدا خرابی بالقوه را تشخیص دهد. نت پیشگویانه با کاهش فعالیت‌های تکراری نگهداری و تعمیرات، خرابی‌های ناگهانی و حذف فعالیت‌های پیشگیرانهٔ غیر ضروری باعث کاهش هزینه‌ها در این حوزه می‌شود.

    مطالب مرتبط: 

    پاورپوینت نگهداری تعمیرات نت پیش‌ بینانه: PdM( نت پیشگیرانهpdm)

  11. ايمنی داد و ستد در تجارت الکترونيک

    یکی از بزرگترین موانع موجود بر سر راه توسعه تجارت الکترونیکی (ec) مشکل تضمین ایمنی داد و ستد به وسیله شبکه اینترنت است. جهت غالب آمدن بر این معضل جدیدترین فناوری مورد استفاده قرار می گیرد.

    چه به صورت پیغام هایی که با سرعت هر چه بیشتر ارسال می شود و یا به شکل اسنادی که با سرعت برق در سطح جهان به پرواز در می آیند شبکه اینترنت باعث تغییر و تحولات عظیمی در رابطه با سرعت روش های ارتباطاتی در جهان شده است. با همه شور و نشاط اولیه جهت آگاهی بیشتر از مسایل ایمنی (بالاخص از یک بخش تجاری به بخش تجاری دیگر) را ه هموارتر می شود. در حالیکه مکان های خرید در web سایت در نزد عامه مردم از محبوبیت در خور توجه و بالایی برخوردار هستند موسسات تجاری به وسیله شبکه اینترنت با همدیگر ارتباط برقرار می کنند. مصرف کنندگان و کاربرهای وب سایت به ویژه وقتی که با کالاهای تجاری گران قیمت سرو کار دارند خواهان ایمنی قراردادی و اطلاعاتی هستند که در زمینه ارتباطات الکترونیکی به سرعت رشد می یابند و در میان کارگزاران دولتی و نیز حمایت و پشتیبانی از اطلاعات حساس تجاری حالت مشابهی وجود دارد. همچنین در زمینه های مختلف از زندگی روزانه به منظور حمایت از اطلاعات در جهت مجاز نمودن استفاده از دستگاه های مدرن ارتباطات از سوی شرکا عاقد قرارداد و مصرف کنندگان ندای ارایه راه حل های ایمنی نوآورانه سر داده میشود. یکی از فروشندگان اینچنین سیستم های ایمنی بخش کارت ایمنی Sign Trust در پست آلمان می باشد. کاربر روشهای ایمنی پاسخ گوی نگرانی های استفاده کنندگان از شبکه پیرامون مسایلی نظیر این که آیا فرستنده یک پیام یا سفارش واقعا آن شخصی است که ادعا شده است؟ و نیز وی در مقابل احتمال تغییر داده ها در هنگام انتقال و یا این که یک پیام ارسالی به همان صورت اولیه و بدون کم و کاست به دست گیرنده رسیده است مسئول و متعهد می باشد. امضاهای دیجیتالی شخصی در گفتمان رسانه ای چند جانبه تحول عظیمی را به وجود آورده اند.


                       d1139d78d55b.jpg

    ايمنی کارت ها

    یک کارت خوان هوشمند یک کارت امضا نرم افزار تطبیقی و شماره کارت خودپرداز شخصی (PIN) جملگی وسایلی هستند که مصرف کننده در هنگام ارسال داده ها ایجاد روابط قراردادی با شبکه اینترنت و یا تسلیم فرم های اداری Online به ان ها نیاز دارد. تمامی موارد فوق با احکام امضای دیجیتالی پست کشور آلمان مطابقت دارند. سیستم امضای دیجیتالی مرکز ایمنی پست آلمان است و آن عبارت از یک ساختمان فوق العاده ایمنی است که در آنجا داده های مشتریان کارت های Sign Trust پست کشور المان انباشته شده است. و مکانی است که در آنجا هویت دیجیتالی هر مشتری در یک ریز تراشه بسته بندی شده است.

    فقط عده قلیلی از کارگران مجاز ورود به اتاقی هستند که در آنجا کلیدهای رمزنگاری برای مصرف کنندگان تعبیه گردیده است. این کلیدها برای امضاهای دیجیتالی ضروری هستند. آن ها در دسته های دوتایی جهت امضا و رمزگذاری برای مصرف کنندگان تعبیه گردیده اند و گیرنده به کلید عمومی فرستنده پیام نیاز دارد. در وهله نخست ممکن است کاربرد این کلید ها فنی و پیچیده به نظر بیاید اما در واقعیت امر استفاده از امضاهای دیجیتالی سهل و آسان است. پس از آن که یک پست الکترونیک تشکیل شد کارت امضا در جوف کارت خوان قرار می گیرد کارت ایمنی Sign Trust ایمنی کار را تشخیص می دهد و امضای دیجیتالی و مشخصه های رمزنگاری اختیاری در پست الکترونیکی را میسر می سازد.

    قبل از ارسال یک پیام امضا شده به منظور به حداکثر رساندن ایمنی یک شماره رمزی تشخیص هویت شخصی باید وارد شود. جهت محاسبه یک ارزش عددی منحصر به فرد در پست الکترونیکی ارسالی از یک الگوریتم ریاضی استفاده میشود لاجرم هر گونه تغییری در پیام (هر چقدر کوچک) این ارزش عددی راتغییر می دهد. وقتی که یک پست الکترونیک دیجیتالی امضا شده وارد می شود برنامه به طور خودکار کلید عمومی را از سرویس دایرکتوری ایمنی باز می یابد تا پیرامون هویت فرستنده تحقیق و بررسی نماید. کارت ایمنی Sign Trust همچنین ارزش امضا را نیز بررسی می کند. از آنجا که هر جفت کلید منحصر به فرد است فرستنده یک پیام پست الکترونیکی را در ورای تمامی تردیدها می توان شناسایی کرد. علاوه بر کلید به منظور امضا نمودن پیام ها کارت هوشمند جهت رمزنگاری پیام ها و فایل ها (به منظور حمایت از مشاهده غیر مجاز) حاوی ضمایم دیگری است.

    unn35345amed.jpg

    کاربرد تجاری
    یکی از بزرگ ترین کاربردهای این فناوری برای مصرف کنندگان خصوصی عبارت است از تجارت الکترونیک که به سرعت در حال رشد است. قلمرو قانونی خاکستری که بسیاری از تجارت الکترونیکی را احاطه کرده تاکنون به عنوان ترمزی در تجارت الکترونیک عمل می کرده است. با انعقاد قرارداد پیرامون کارت ایمنی Sign Trust یعنی تولیدی که مصرف کننده را مجاز می سازد تا اطلاعات (داده هایی) را که به صورت وب فرم ها تسلیم می کنند امضا نمایند فروش در شبکه Online ایمن تر می شود. آقای Fritz B. Horing مسئول کارت ایمنی Sign Trust پست کشور آلمان (CEO) اظهار می دارد که به وسیله معاملات Online که از طریق قانونی خدشه ناپذیر می شوند سرانجام مردم قادر خواهند بود اهمیت خرید و فروش کالاهای تجاری با ارزش زیاد نظیر دوربین های فیلمبرداری را درک کنند و یا به وسیله وب سایت با بانک ها و شرکت های بیمه داد و ستدهایی را شخصی انجام دهند. کاربردهایی نظیر قرارداد ایمنی پستی می تواند سبب رخنه در بازار انبوه برای امضای دیجیتالی شود زیرا که کاملا با مرورگرها و سرورهای استاندارد کار می کنند.

    تغییر در پیام ها برای مصرف کنندگان و فروشندگان در حداقل مطلق حفظ می شود. نیاز شدید شرکت های بیمه و به خصوص بانک ها به ایمنی سبب شده است که در ارتباط با داد و ستدهای Online شبکه اینترنتی موسسات مذکور از بقیه رقبا عقب بمانند. در حال حاضر هر و طرف قادرند با گزینشهای محدود موس کامپیوتری وارد داد و ستدهای قانونی قابل اجرا شوند. آقای haring توضیح می دهد با در نظر گرفتن توانایی در ارسال قانونی صورت وضعیت بانکی به وسیله پست الکترونیک کاربرد امضاهای دیجیتالی در بانکداری آن لاین به وفور به چشم می خورد. کاربرد دیگر کارت ایمنی Sign Trust این است که با توسل به وضعیت این کارت به محض این که دارنده حسابی یک حساب دیگر الکترونیکی افتتاح کرد می توان رسیدی را که دیجتالی امضا شده است به طور خودکار به بانک مورد نظر ارسال داشت. این عمل دلیل غیر قابل انکاری در اختیار بانک قرار می دهد که دارنده حساب هم صورت وضعیت را دریافت داشته و آن را هم مشاهده کرده است.

    بخش دولتی

    به طور یقین ایمنی صرفا معضلی برای بانک ها و خرده فروش ها نیست بلکه برای کارگزاران دولتی که با اطلاعات شخصی عدیده ای سرو کار دارند دارای اهمیت یکسانی است. دولت آلمان در اوایل سال جاری تصمیم گرفت که تمامی نمایندگان دولت فدرال فناوری امضای دیجیتالی را بپذیرند.
    از طریق کارت مسئول ایمنی Sign Trust سرویس های دولتی منطقه ای و داخلی در آلمان به زودی قادر خواهند شد در هنگام داد و ستد تجاری با هم با بخش های تجاری و با شهروندان از فرم های وب سایتی که به صورت دیجیتالی امضا شده اند استفاده نمایند.
    کارت ایمنی Sign Trust بر اساس امضای دیجتالی طرح ریزی شده است. در سرویس های دولتی امضاهای دیجیتالی دارای استفاده های چشم گیری به گسترده اطلاعات پایه مورد نیاز ثبت داد وستدهای تجاری هستند. فایده این موضوع برای شهروندان این است که به آن ها اجازه داده می شود تا در طور شبانه روز از سرویس های دولتی استفاده نمایند و نیز نیاز به استخراج اطلاعات و داده ها از کاغذ نوشته ها مرتفع شده و لذا توانایی کارگزار را افزایش می دهد.

    ويندوز مبادله

    امضاهای دیجیتالی همانند کاربردهای عادی که به طور چشم گیری با فناوری ایمنی وارد عرصه کار شده و با آن یکپارچه شده اند مورد قبول عامه مردم واقع می شوند. فایل کارت ایمنی Sign Trust به وسیله مرورگر ویندوز فایل ها را رمزنگاری کرده و امضا می کند و به مهر تاریخ داد ممهور می نماید.
    مصرف کنندگان مجاز می توانند فایل های مهم را نیز امضا کنند. برای فایل کارت ایمنی Sign Trust این امکان وجود دارد که داده ها را به مهر تاریخ داد ممهور کند. ممهور نمودن به مهر تاریخ دار به این معنی است که یک سابقه دایمی همواره به شکل خاصی در تاریخ معینی وجود داشته و این که در آن تاریخ خاص فایل تغییری نداشته است. فایل کارت ایمنی Sign Trust جهت استفاده در اسناد قراردادهای حساس اطلاعات شخصی و ضرب الاجل های قراردادی در نظر گرفته می شود.
    کاربرد عملی دیگر این کارت عبارت است از ذخیره آنلاین صورت حساب های دیجیتالی. امضاهای دیجیتالی دارای امکانات بی شماری هستند که تاثیر شدیدی بر روی آینده فناوری های الکترونیکی خواهند داشت. قابلیت اطمینان مطلق و انتقال ایمن داده ها کاربردهای تجاری شبکه اینترت به وسیله مصرف کننده را تقویت می کند.


    منبع : مجله Postal Technology International

     

  12. آﻣﻮزش درﻳﺎﻓﺖ راﻳﮕﺎن ﻣﻘﺎﻻت ﺧﺎرﺟﻰ

    در اﻳﻦ آﻣﻮزش ٢ روش ﺑﺮاى درﻳﺎﻓﺖ ﻣﻘﺎﻻت ﺧﺎرﺟﻰ ﺗﻮﺿﻴﺢ داده ﻣﻰ ﺷﻮد.

    ١- ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از DOI

    ٢- ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﻟﻴﻨﻚ ﻣﻘﺎﻟﻪ

    ١- درﻳﺎﻓﺖ ﻣﻘﺎﻟﻪ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از DOI

    DOIﭼﻴﺴﺖ و ﭼﻪ ﻛﺎرﺑﺮدى دارد؟

    DOI ﻳﺎ ﺷﻨﺎﺳﻪ دﻳﺠﻴﺘﺎﻟﻰ ﺷﻰ (Digital Object Identifier) ، اﺳﺘﺎﻧﺪاردى اﺳﺖ ﺑﺮاى ﺷﻨﺎﺳﺎﻳﻰ و دﺳﺘﺮﺳﻰ ﺑﻪ اﺳﻨﺎد در ﻣﺤﻴﻂ دﻳﺠﻴﺘﺎل ﻛﻪ ﺗﻮﺳﻂ ﺑﻨﻴﺎد ﺑﻴﻦ اﻟﻤﻠﻠﻰ DOI ﺳﺎﻣﺎﻧﺪﻫﻰ ﻣﻰ ﺷﻮد. ﻛﺎرﺑﺮد ﻋﻤﻮﻣﻰ DOI ﻧﺴﺒﺖ دادن ﻳﻚ ﺷﻨﺎﺳﻪ ﻳﻜﺘﺎ ﺑﻪ ﻣﻘـﺎﻻت ﻋﻠﻤـﻰ ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر دﺳﺘﺮﺳﻰ داﺋﻤﻰ ﺑﻪ ﻣﻘﺎﻻت در ﻓﻀﺎى اﻳﻨﺘﺮﻧﺖ اﺳﺖ. ﻫﺮ ﻣﻘﺎﻟﻪ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از DOI داراى ﻟﻴﻨﻚ ﻳﻜﺘﺎﻳﻰ ﻣﻄﺎﺑﻖ زﻳﺮ اﺳـﺖ ﻛـﻪ ﻛﺎرﺑﺮ را ﺑﻪ ﺻﻔﺤﻪ اﻳﻨﺘﺮﻧﺘﻰ ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ ﻣﻘﺎﻟﻪ ﻫﺪاﻳﺖ (redirect) ﻣﻰ ﻛﻨﺪ. در ﺷﻜﻞ زﻳﺮ DOI ﻣﻘﺎﻟﻪ در ﺳﺎﻳﺖ ﺳﺎﻳﻨﺲ داﻳﺮﻛـﺖ ﻧﺸـﺎن داده ﺷﺪه اﺳﺖ. در ﺳﺎﻳﺮ ﭘﺎﻳﮕﺎه ﻫﺎ ﻧﻴﺰ ﺑﻪ ﺻﻮرت ﻣﺸﺎﺑﻪ DOI وﺟﻮد دارد.

    b94d632fac5.jpg

    ﺑﻌﺪ از ﺷﻨﺎﺳﺎﻳﻰ DOI آن را اﻧﺘﺨﺎب ﻛﺮده و وارد ﻳﻜﻰ از ﺳﺎﻳﺘﻬﺎى زﻳﺮ ﺷﻮﻳﺪ.

    hub.ioـsci

    paperhub.ir

    libdl.ir

    elearnica.ir

    در اﻳﻦ آﻣﻮزش ﻣﺎ وارد ﺳﺎﻳﺖ اول ﺧﻮاﻫﻴﻢ ﺷﺪ. ﻛﻪ ﺻﻔﺤﻪ ورودى اﻳﻦ ﺳﺎﻳﺖ ﺷﻜﻞ زﻳﺮ ﺧﻮاﻫﺪ ﺑﻮد. در ﻣﻜﺎن ﻣﻌﻠﻮم ﺷﺪه DOI ﻣﻘﺎﻟﻪ را وارد ﻛﻨﻴﺪ. و ﺳﭙﺲ ﺑﺮ روى openﻛﻠﻴﻚ ﻧﻤﺎﻳﻴﺪ

    bd31e108c3d5.jpg

    و ﺳﭙﺲ ﺑﺮ روى openﻛﻠﻴﻚ ﻧﻤﺎﻳﻴﺪ. ﺻﻔﺤﻪ اﻳﻰ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺗﺼﻮﻳﺮ زﻳﺮ ﻧﻤﺎﻳﺶ داده ﻣﻰ ﺷﻮد.

    c375d94d362.jpg

    در ﻣﻜﺎن ﻧﺸﺎن داده ﺷﺪه ﻛﺪ ﺑﺎﻻى آن را وارد ﻛﻨﻴﺪ و ﺳﭙﺲ اﻳﻨﺘﺮ را ﻛﻠﻴﻚ ﻧﻤﺎﻳﻴﺪ. داﻧﻠﻮد ﻣﻘﺎﻟﻪ آﻏﺎز ﻣﻰ ﺷﻮد.


    ٢- درﻳﺎﻓﺖ ﻣﻘﺎﻟﻪ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﻟﻴﻨﻚ ﻣﻘﺎﻟﻪ

    در اﻳﻦ ﺣﺎﻟﺖ ﻛﺎﻓﻴﺖ ﻟﻴﻨﻚ ﻣﻘﺎﻟﻪ ﻛﻪ در ﻧﻮار آدرس ﻣﻮﺟﻮد اﺳﺖ را ﻛﭙﻰ ﻧﻤﻮده و در ﻳﻜﻰ از ﺳﺎﻳﺘﻬﺎى زﻳﺮ ﻗﺮار دﻫﻴﺪ.

    http://elearnica.ir

    http://www.paperdl.com

    http://freepaper.us

    hub.ioـ/http://sci

    ﻣﺮاﺣﻞ ﻛﺎر در ﺗﺼﺎوﻳﺮ ﺷﺮح داده ﺷﺪه اﺳﺖ.

    ﻟﻴﻨﻚ ﻣﻘﺎﻟﻪ را ﻛﭙﻰ ﻛﻨﻴﺪ.

    928de7f1ee.jpg

    در ﻗﺴﻤﺖ ﻣﺎ ﺳﺎﻳﺖ elearnica.ir را اﻧﺘﺨﺎب ﻛﺮده اﻳﻢ وارد اﻳﻦ ﺳﺎﻳﺖ ﻣﻰ ﺷﻮﻳﻢ. و ﻣﺮاﺣﻞ ﻛﺎر را ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺗﺼﻮﻳﺮ زﻳـﺮ اداﻣـﻪ دﻫﻴـﺪ در اﻧﺘﻬﺎ اﻳﻨﺘﺮ ﻛﻨﻴﺪ. ﺗﻤﺎم ﺷﺪ ﻣﻘﺎﻟﻪ را داﻧﻠﻮد ﻛﻨﻴﺪ و ﻟﺬت ﺑﺒﺮﻳﺪ.

    bd02c44879c.jpg

  13. برندینگ چیست؟  
    برندینگ فرایندي است مدون براي ایجاد آگاهی و افزایش وفاداري مشتري. این فرایند نیازمند فرمانی از بالادست و آمادگی براي سرمایه گذاري در آینده است .برندینگ استفاده از فرصت براي بیان صریح این مطلب است که چرا افراد باید در میان برندهاي موجود یک برند را انتخاب کنند. برخی دلایل اتکاي شرکت-ها به برندینگ عبارتند از: تمایل به رهبري بازار ،پیشی گرفتن در رقابت، تأمین بهترین ابزار براي تسهیل دسترسی کارکنان به مشتریان. 

    انواع برندینگ  

    • برندینگ اشتراکی: شریک شدن با برندي دیگر براي دستیابی به موفقیت  
    • برندینگ دیجیتال: وب، رسانه ها اجتماعی، بهینه سازي موتور جستجو، پیش برد تجارت بر روي وب
    • برندینگ شخصی: روشی که فرد اعتبار خود را میسازد 
    • برندینگ علّّی (سببی): همراستا کردن برند با یک جنبش خیریه؛ یا مسئولیت اجتماعی شرکت 
    • برندینگ کشور: تلاش براي جذب توریست و کسب وکار

    برندها سه کارکرد اساسی دارند:

    •  جهت دهی :برندها به مصرفکنندگان کمک میکنند تا از میان گزینههاي بیشماِرِ در دسترس انتخاب کنند .  
    • اطمینان مجدد :برندها کیفیت حقیقی محصول یا خدمت را مخابره میکنند و این اطمینان را به مشتریان میدهند که گزینه درست را برگزیدهاند.  
    • درگیري  :برندها تصورات، زبان، و تداعیهاي مشخص را به کار میگیرند تا مشتریان را به تمایز برند تشویق کنند .  

    چه کسی استراتژی برند را تدوین میکند؟

    اغلب تیمی از افراد مختلف وظیفه تدوین استراتژي را برعهده دارند؛ هیچ کس به تنهایی استراتژي طرح نمیکند. استراتژي نتیجه گفتگوي گسترده میان مدیراجرایی، پرسنل بازاریابی، فروش، تبلیغات، روابط عمومی، اداري، و توزیع است. شرکتهاي جهانی متناوباً استراتژیستهاي برند را فرا میخوانند: متفکران مستقل و صاحبان قدرت، شرکتهاي بازاریابی استراتژیک، و مشاوران برند. معمولاً فردي از بیرون سازمان که استراتژیستی مجرب و متفکري خلاق است براي کمک به بیان واضح آنچه وجود دارد فراخوانده میشود . 

    گاهی یک استراتژي برند در آغاز خلق یک شرکت بوسیله یک الهام زاده میشود، مانند آنچه براي استیو جابز، جف بزوس، یا آنیتا رادیک اتفاق افتاد. گاهی به یک تیم نظریهپرداز نیاز است تا استراتژي برند را تعریف دوباره کنند. شرکتها غالبًاً به حیات خود ادامه میدهند و موفق عمل میکنند چرا که استراتژي برند شفافی دارند. شرکتهایی که این استراتژي را ندارند دچار تزلزل میشوند .  
    به گفته لینکلن، شخصیت (سرشت) مانند یک درخت است، شهرت مانند سایه آن درخت است. بسیاري بر این باورند که شغلشان با سایه درخت بیشتر سروکار دارد تا با سلامت درخت. در این دنیا که همه چیز شفاف است و آن سویش پیداست با این حجم رسانه هاي دموکرات، براي سازمانها و افراد به شدت دشوار است که زندگی دوگانهاي را رهبري کنند. بدون مدیریت رفتار، مدیریت تصویري وجود نخواهد داشت . 

     

  14. نرم افزار متلب (MATLAB) از ترکیب دو واژه Matrix ماتریس و Laboratory  آزمایشگاهی ایجاد شده است. این نام نشان میدهد نرم افزار متلب بر مینای ماتریس استوار است و تمام اطلاعات در آن به صورت ماتریس قرار میگیرند. ماتریس دارای سطر و ستون می باشد. برای مثال Matlab Software به صورت ماتریسی با یک سطر و دو ستون نمایش داده میشود. تعداد ستون ها به تعداد کاراکترها بستگی دارد.

    MATLABچیست؟
    نرم افزار MATLAB برنامه كامپيوتري است كه براي كساني كه با محاسبات عددي، و بويــژه جـبر خطي سر و كار دارند، تهيه شده است.  نام اين نرم افزار از عبارت انگليسي  MATrix LABoratory اقتباس شده و هدف اوليه آن قادر ساختن مهندسين و دانشمندان به حــل مسـائل شـامل عمليـات ماتريسي بدون نياز به نوشتن برنامه در زبانهاي برنامه نويســي متـداول همچـون C و FORTRAN بود.  با گذشت زمان قابليتهاي بسيار بيشتري به اين نرم افزار افزوده شده اند بطــوري كـه در حـال حاضر MATLAB به ابزار پر قدرتي براي ترسيم داده ها، برنامه نويسي و انجام محاسبات مهندس ي و پژوهشي تبديل شده است.

     

    کاربرد نرم افزار متلب در مهندسی برق

    وقتی صحبت از نرم افزار متلب به میان می آید همه آن را به مهندسی برق نسبت می دهند. نرم افزار متلب در مهندسی برق کاربردهای فراوانی دارد و به عنوان یک نرم افزار پایه در این رشته محسوب می شود. نرم افزار متلب در واقع یک زبان برنامه نویسی بسیار آسان و ساده برای انجام محاسبات ریاضی و مهندسی می باشد. در رشته مهندسی برق به منظور شبیه سازی و تحلیل سیستم های قدرت از نرم افزار متلب استفاده می شود در نرم افزار متلب تحلیل سیستم های قدرت مربوط به قسمت sim power system می باشد. در مهندسی برق برنامه نویس می تواند به راحتی از sim power در راستای بهبود و گسترش سیستم های کنترلی و قسمت شبکه استفاده کند. برنامه نویس مهندسی برق می تواند با استفده از ابزار های موجود در simulink طراحی کنترل کننده را انجام دهد. از طرفی می توان ترکیبات مکانیکی, هیدرولیکی و پنوماتیکی را با توجه به ابزارهای موجود در simscspe به مدل اضافه کرد و یک پردازش یکپارچه را انجام داد.

    قابلیتهای نرم افزار متلب در مهندسی برق
    یکی از قابلیت های مهم نرم افزار متلب در مهندسی برق توانایی ارتباط این نرم افزار با بعضی از نرم افزارهای دیگر و یا تجهیزات سخت افزاری از طریق مدارهای واسط می باشد. در این نرم افزار این ارتباط از طریق خروجی های مدار تحلیل می شود.

    کاربرد نرم افزار Matlab در گرایش قدرت:

    •     پیاده سازی مسائل  توسعه انتقال شبکه
    •     پیاده سازی مسائل برنامه ریزی سیستم های قدرت
    •     پیاده سازی مسائل مکان یابی خازن های جبران ساز
    •     پیاده سازی مسائل توسعه شبکه انتقال
    •     پیاده سازی توابع هدف و قیود در مکان یابی خازن های جبران ساز
    •     پیاده سازی توابع هدف و قیود در مکان یابی واحدهای  تولید پراکنده


    کاربرد نرم افزار Matlab در گرایش الکترونیک:

    •     پیاده سازی مبدل های AC-DC-AC
    •     پیاده سازی مبدل های تریستوری,IGBT و ماسفتی
    •     پیاده سازی تنظیم کننده های دیود زنری
    •     پیاده سازی زمان مرده در مبدل های پهنای پالس
    •     پیاده سازی یکسوسازهای نیم موج و تمام وج سه فاز


    کاربرد نرم افزار Matlab در گرایش کنترل:

    •     مدل سازی ریاضی سیستم های دینامیکی غیر خطی و خطی
    •     مدل سازی ریاضی و شبیه سازی فرآیندهای بهینه سازی و ساخت
    •     مدل سازی شبکه های اجتماعی, رفتار کاربران آن ها, امنیت شبکه های اجتماعی
    •     تحیلی و کنترل سیستم های خطی و غیر خطی
    •     طراحی سیستم های کنترل مقاوم, هوشمند, بهینه, تطبیقی, پیش بین
       
  15. اگر شما دوست دارید در مقطع فوق لیسانس رشته ی مدیریت در یکی از دانشگاه های برتر جهان ادامه دهید گزینه های مناسبی پیش رویتان قرار دارد. در این مقاله 10تا از دانشکده های برتر را برای این منظور انتخاب کرده ایم. معیار انتخاب، قابلیت پیدا کردن کار بعد از تحصیل، مقرون به صرفه بودن و تنوع هیئت علمی است. در ادامه با ما همراه باشید.

     
    ۱- پاریس HEC – فوق لیسانس در مدیریت راهبردی

    • مکان: پاریس فرانسه

    در صدر این فهرست دانشگاه پاریس HEC قرار دارد. این دانشگاه یکی از معتبرترین و گزینشی ترین دانشکده های کسب و کار جهان است. این دانشگاه در سال 1881 توسط اتاق صنعت و بازرگانی پاریس تاسیس شده است. مجله ی فوربس لقب هاروارد اروپا را برای این دانشگاه انتخاب کرده است. هدف این دانشگاه فراهم کردن محیطی عالی برای تحقیق و برقراری ارتباطات تنگاتنگ با دنیای کسب و کار است.
    دوره ی فوق لیسانس مدیریت راهبردی این دانشگاه یک دوره ی تخصصی فشرده است که تماما به زبان انگلیسی تدریس می شود. طول مدت این دوره ده ماه است. دانشگاه پاریس HEC به لحاظ قابلیت پیدا کردن و چشم اندازهای شغلی خوب فارغ التحصیلان امتیاز دارد و میانگین حقوق دریافتی فارغ التحصیلان این دانشگاه در زمینه های مختلف اعم از مشاوره ی راهبردی و بانکداری سرمایه گذاری، و کار در دپارتمان های راهبردی شرکت های بین المللی بزرگ 45 هزار یورو است.

    ۲- دانشکده ی کسب و کار لندن – مقطع فوق لیسانس

    • مکان: لندن بریتانیا

    این دانشکده در بین 24 دانشکده ی برتر فوق لیسانس مدیریت رتبه ی نخست را دارد. این دانشکده یکی از دانشکده های دانشگاه لندن است. این دانشکده بالاترین امتیاز خود را به خاطر قابلیت پیدا کردن کار توسط فارغ التحصیلان و رهبری فکری به دست می آورد و این نشان دهنده ی این است که این دانشکده در زمینه ی مورد فعالیت خود متخصص است و توسط صاحبنظران مورد اعتبار و احترام. دوره ی فوق لیسانس مدیریت این دانشکده با همکاری کارگزینان برتر بین المللی راه اندازی شده است تا مهارت های عملی ، ذهنیت انطباقی و دانشکسب و کار را در اختیار دانشجویانی قرار دهد که می خواهند مسیر شغلی موفقی داشته باشند و در دنیای کسب و کار امروز، که با سرعت در حال گسترش است حرفی برای گفت داشته باشند. اگر علاقه مند به تحصیل در انگلستان هستید، این یکی از بهترین گزینه هاست.

    ۳-دانشکده ی کسب و کار ESADE – دوره ی فوق لیسانس مدیریت بین المللی

    • مکان: بارسلونای اسپانیا

    دانشکده ی کسب و کار ESADE در رتبه ی بعدی قرار دارد. این دانشکده دوره ی ده ماهه ای را تماما به زبان انگلیسی برگذار می کند. همچنین این گزینه وجود دارد که دوره به زبان اسپانیایی هم تحصیل شود. بالاترین امتیاز این دانشکده به خاطر مقرون به صرفگی و چشم اندازهای شغلی است. به این معنی است که فارغ التحصیلان در ازای پرداخت شهریه ی دوره ، بهره ی خوبی به دست می آورند. این دانشکده به خاطر ارتباطات بین المللی خود شناخته شده است و این اختیار را به دانشجویان می دهد که در خارج از مرزهای اسپانیا دوره ی کارآموزی بگذرانند و دانش خود را به طور عملی به کار گیرند.

    ۴- دانشکده ی کسب و کار ESSEC – فوق لیسانس مدیریت راهبرد و کسب و کار بین المللی

    • مکان: فرانسه، سنگاپور و مراکش

    این دانشکده که موسسه ای غیرانتفاعی است در سال 1907 تاسیس شده و چند پردیس دارد. این دانشکده یکی از معتبرترین دانشکده های کسب و کار جهان شناخته می شود.  بالاترین امتیاز این دانشکده به خاطر چشم اندازهای شغلی فارغ التحصیلانش است. طبق نظرسنجیمسیر شغلی فرغ التحصیلان که در سال 2014 به عمل آمد 99 درصد فارغ التحصیلان در یکی از شغلی های بین المللی مشغول به کار بوده اند. فارغ التحصیلان می توانند انتظار داشته باشند که در ابتدای کار خود بین 40 تا 50 هزار یورو حقوق بگیرند.
    دوره ی MS SMIB این دانشکده یک دوره ی بین المللی است که فرصتی را برای یادگیری زبان خارجی، انتخاب مسیر تخصصی و مشارکت در پروژه هایی در هر نقطه از جهان فراهم می کند. دانشجویان می توانند یکی از کشورهای فراسنه، سنگاپور و مراکش را برای تحصیل انتخاب کنند.


    ۵-دانشکده ی سلطنتی کسب و کار – فوق لیسانس مدیریت

    • مکان: لندن بریتانیا

    این دانشکده رتبه ی پنجم را در بین دانشکده های برتر برای فوق لیسانس مدیریت به خود اختصاص داده است. این دانشکده که بخشی از کالج لندن است دانشکده ی معتبر کسب  و کار است که در سال 2004 آغاز به کار کرده و به سرعت اعتبار بالایی برای خود مهیا نموده است و باهوش ترین ذهن ها در دنیای کسب و کار را به خود جذب کرده است. این دانشکده بالاترین امتیاز را در رهبری فکری و تنوع کسب کرده و 93 درصد از فارغ التحصیلان مدیریت این دانشکده ÷س از گذشت سه ماه از اتمان درس خود استخدام شده بودند. در سال 2017 / 2018 از 61 کشور در کلاس های این دوره شرکت کرده اند.
    کالج سالنطتی لندن در عرصه ی علم و تکنولوژی رهبری جهانی را به عهده دارد به این معنی که ترکیبی از کارآفرینی، علم و تکنولوژی در این دوره در هم تنیده شده اند.

    6- دانشکده ی کسب و کار IE – فوق لیسانس مدیریت

    • مکان: مادرید اسپانیا

    باز هم به اسپانیا برگشتیم و اینبار دانشکده ی کسب و کار IE با رتبه ی ششم را بررسی می کنیم. این دانشگاه هم به ویپه در زمینه ی چشم انداز استخدامی برای فارغ التحصیلانش از امتیاز بالایی برخوردار است. دانشجویان می توانند بین زبان انگلیسی و اسپانیایی حق انتخاب داشته باشند. دوره از دو بخش اصلی کسب و کار تشکیل شده و دوره ی سوم تخصص در ی کموضوع نظیر کسب و کار بین المللی، بازاریابی و فروش و غیره برگذار می شوند. این دوره همچنین دربردارنده ی هفته ی آشنایی با فرهنگ های جهان است که فرصت خوبی را برای کسب مهارت های مدیریتی و سفر به مناطقی نظیر شانگهای، ریودوژانیرو و آکا فراهم می کند.

    7-دانشکده ی اقتصاد و علوم سیاسی لندن – فوق لیسانس مدیریت و راهبرد

    • مکان: لندن بریتانیا

    یکی دیگر از برترین موسسات لندن، دانشکده ی اقتصاد و علوم سیاسی لندن است که برای فوق لیسانس مدیریت رتبه ی هفتم را به خود اختصاص داده است. امتیازات بالایی را در زمینه ی رهبری فکری و تنوع کسب کرده است. این دانشکده که عضو گروه راسل است در زمینه ی علوم سیاسی در کلاس جهانی قرار دارد و این موضوع برای دپارتمان مدیریت مزیت منحصر به فردی  محسوب می شود. همچنین به خاطر قرار گرفته شدن در لندن که یکی از مراکز مالی اصلی جهان است از امتیاز ویژه ای برخوردار است.

    در حال حاضر از 25 کشور در این دانشکده در مقطع فوق لیسانس مدیریت و راهبرد در حال تحصیل هستند و شرکت ها بسیار جویای استخدام فارغ التحصیلان  این دانشکده می باشند. فارغ التحصیلان در شرکت ها و سازمان های بزرگی نظیر فیسبوک و نستله استخدام می شوند.

    8-, ائتلاف جهانی در آموزش مدیریت – فوق لیسانس مدیریت بین المللی

    • مکان: جهانی


    CEMS، ائتلاف جهانی در آموزش مدیریت ائتلافی راهبردی از 30 دانشکده ی برتر کسب و کار و نیز 74 شرکت چندملیتی است. این دانشکده رتبه ی هشتم در فوق لیسانس مدیریت بین المللی کسب کرده است. بالاترین امتیاز این دانشکده به خاطر تنوع و مقرون به صرفگی آن است و دانشجویانی از 72 کشور در کلاس های 1729 نفره ی آن در حال تحصیل هستند.  نیمی از دانشجویان مرد و نیمی دیگر زن هستند. طبق یک نظرسنجی که از دانشجویان تازه فارغ التحصیل شده ی این دانشکده به عمل آمد 97 درصد آنها استخدام شده اند و یا در حال ادامه تحصیل هستند و نیمی دیگر در حال حاضر خارج از وطن خود مشغول به کار هستند. اکثر فارغ التحصیلان CEMS در زمینه های مشاوره، امور مالی، کالاهای مصرفی، فناوری و انرژی مشغول به کار هستند.

    ۹-دانشکده ی کسب و کار کپنهاگ – فوق لیسانس مدیریت بین المللی

    • مکان: کپنهاگ دانمارک

    این دامشکده رتبه ی نهم را از آن خود کرده است و امتیاز بسیار بالایی را به خاطر چشم انداز شغلی فارغ التحصیلان و رهبری فکری دارد. این دانشکده در سال 1917 تاسیس شده و جمعیت دانشجویان آن 21700 نفر است که از آن میان 4000 نفر دانشجویان بین المللی هستند. با این حساب این دانشگاه یکی از بزرگترین دانشگاه های دانمارک هم هست. همچنین، توافقنامه های تبادل و همکاری با 319 کشور جهان امضا کرده است و راهبرد کارآفرینی و نوآوری دارد. این دانشگاه تاسیسات بی نظیری دارد منجمله کتابخانه ی CBS که دسترسی به بیش از 3000 جلد کتاب کاغذی و 5000 نسریه و کتاب الکترونیکی را برای دانشجویان فراهم می کند.

    ۱۰- دانشگاه سنت گالن – فوق لیسانس مدیریت کسب و کار

    • مکان: سنت گالن سوییس

    دانشگاه سنت گالن یک دانشگاه تحقیقاتی معتبر در بخش آلمانی زبان سوییس است.علیرغم اینکه یکی از کوچک ترین دانشگاه های سوییس است اما بزرگترین تاسیسات اداری و کسب و کار را دارا می باشد. این دانشگاه به خاطر دوره ی فوق لیسانس مدیریت کسب و کار که به زبان آلمانی برگذار می شود رتبه آورده است. این دانشگاه به خاطر رهبری فکری و چشم اندازهای شغلی فارغ التحصیلان امتیاز بالا کسب کرده است. دوره ی مدیریت کسب و کار این دانشگاه تمرکز بالایی بر کارآفرینی دارد و دانشجویان را برای مشاغل مهمی در مدیریت، اجرا، مشاوره و رهبری کسب و کار آماده می سازد.

  16. برخي از نرم افزار هاي مهم و کاربردي رشته مهندسي صنايع عبارتند از:

    نرم افزارهای شبيه سازي :

    • Arena
    • Taylor
    • Autocad


    نرم افزارهای مديريت مالي :

    • Money Maximizer
    • Winston


    نرم افزارهای تصميم گيري :

    • Expert Choice


    نرم افزارهای کنترل توليد و موجودی :

    • OPT
    • Production Manager
    • MRP


    نرم افزارهای مديريت پايگاه داده ها :

    • MS ACCESS
    • SQL/DS


    نرم افزارهای طرح ريزی و اقتصاد سنجي :

    • CRAFT
    • ALDEP
    • COMFAR
    • COFAD
    • CORELAP
    • Planet


    نرم افزارهای تحقيق در عمليات و بهينه سازی :

    • QSB
    • LINGO
    • LINDO
    • TORA
    • WINGAMS
    • GINO


    نرم افزارهای برنامه ريزی و کنترل پروژه :

    • MSP
    • Primavera


    نرم افزارهای طراحی و تحليل سيستم :

    • Power Designer
    • Vensim


    نرم افزارهای آمار و رياضيات :

    • Minitab
    • Statistica
    • SPC
    • SPSS
    • MATLAB
    • MAPLE
    • SAS
    • EViews
       
  17. رنکینگ و یا به عبارتی رتبه بندی دانشگاه ها از موضوعات بسیار مهم از نظر دانشجویانی است که قصد ادامه تحصیل در خارج از کشور را دارند. مراکزی مانند گاردین، تایمز و شانگهای هر ساله رتبه بندی هایی را با توجه به فاکتورهایی که برای رتیه بندی دانشگاه ها در نظر دارند ارائه می کنند که دانشجویان با توجه به این رتبه بندی ها می توانند انتخاب بهتری داشته باشند.

                                                              13970108Pba599b356.jpg

    معرفی رتبه بندی QS

    رتبه بندی QS یک رتبه بندی و رنکینگ جهانی محسوب می شود. بیش از ۸۵۰ دانشگاه در نتایج این رتبه بندی ارزیابی می شوند. رتبه بندی QS یکی از معتبرترین و مهم ترین نظام های رتبه بندی دانشگاه های دنیا می باشد که از ۶ شاخص اصلی بررسی شهرت دانشگاه (۴۰ درصد)، ارزیابی کارفرمایان (۱۰ درصد)، نسبت عضو هیأت علمی به دانشجو (۲۰ درصد)، استنادها به ازای اعضای هیأت علمی (۲۰ درصد)، دانشجویان بین‌المللی (۵ درصد) و هیئت علمی بین‌المللی (۵ درصد) استفاده می کند.

    معرفی رتبه بندی شانگهای Shanghay

    نظام رتبه بندی دانشگاه شانگهای یک نظام رتبه بندی جهانی است که به منظور ارزیابی دقیق تر از نحوه عملکرد دانشگاه و ارائه رتبه بندی جامع از جایگاه دانشگاه در سطح جهانی، ۴ معیار کیفیت آموزش، کیفیت اعضاء هیئت علمی، خروجی‌های پژوهش و سرانه عملکرد دانشگاه را برای بررسی عملکرد دانشگاه تعریف کرده است. به عبارتی دیگر در این نظام، دانشگاه‌ها براساس میزان موفقیت در هر یک از معیارهای چهارگانه رتبه بندی می‌گردند.

    معرفی رتبه بندی Complete

    این نظام رتبه بندی یک راهنمای آنلاین رتبه بندی دانشگاه ها و دیگر مسائل مرتبط است که از سال ۲۰۰۷ آغاز به کار کرده است. این رتبه بندی از ۴ معیار برای رتبه بندی استفاده می کند: رضایت دانشجو، ارزیابی پژوهش ها، استانداردها و دورنمای فارغ التحصیلی.

    معرفی رتبه بندی Guardian

    متدولوژی این نظام رتبه بندی دانشگاه ها بر رتبه بندی موضوعی تمرکز دارد. به این معنا که رتبه بندی ها را بر اساس نوع رشته ها ارائه می کند یعنی به طور مثال دانشگاه x در رشته y بهترین کارایی و عملکرد را داشته بنابراین در این رشته رتبه اول را در بین دانشگاه های دنیا خواهد داشت در حالیکه ممکن است رتبه کلی دانشگاه این نباشد.

    معرفی رتبه بندی Times

    معیارهای این رتبه بندی شامل رضایتمندی دانشجویان، کیفیت پژوهش ها، چشم انداز فارغ التحصیلان، معدل دانشجویان، نسبت دانشجویان به کارکنان، خدمات و تسهیلات صرف شده، میزان ترک تحصیل و مدارک تحصیلی ورودی می باشد.

  18. مهندس صنایع کیست؟

    محل کار مهندس صنایع بسته به نوع شغل، می تواند در دفاتر کاری و یا محیط کارخانه ها باشد. او تقریبا به صورت مداوم با سرپرستان، مدیران و کارگران در ارتباط است. بنابراین باید از مهارت های ارتباطی و کلامی خوبی برخوردار باشد.حوزه کاری مهندس صنایع تلفیقی از مدیریت و مهندسی است.

    از مهم ترین زمینه های کاری که مهندس صنایع با آن درگیر است می توان به موارد زیر اشاره کرد :
     

    •     مدیریت تولید : مهندسان تولید در راستای کسب مزیت هایی در رقابت های جهانی از مهندسی شیمی، مهندسی مکانیک و اقتصاد همراه با مهندسی صنایع بهره می گیرند تا مسایل طراحی توسعه و اجرای عملیات سیستمهای تولیدی پیشرفته را به طور موثر حل کنند.
    •     سیستم های تولیدی : این زمینه بر روی طراحی وکنترل تولید، توزیع وسیستم های خدماتی تاکید دارد و شامل طراحی کارخانه، طراحی حمل ونقل، برنامه ریزی تولید و کنترل موجودی می باشد.
    •     مهندسی مالی : مهندسی مالی برای کسانی که مایل به کار بانکداری، مدیریت مالی و امور مشاوه ای مالی هستند طراحی شده است. آموزش در این زمینه شامل فرایندهای احتمالی بهینه سازی، محاسبات و بازارهای مالی و کاربرد آنها می باشد.
       
    •     مهندسی کیفیت : به دلیل رقابت روز افزون بین المللی که توجه به بهبود کیفیت محصولات و خدمات را اجتناب ناپذیر ساخته است و به دلیل پیچیدگی روزافزون سیستم های تولیدی و خدماتی کنونی، امروزه به مهندسانی نیاز است که بتوانند با مفاهیم و ابزارهای فنی و مدیریتی، سیستم های کیفیت را اجرا و هدایت کنند. گرایش مهندسی کیفیت در مهندسی صنایع تلاش درجهت تربیت چنین افرادی دارد. آموزش در این زمینه بر بهبود کیفیت استراتژی های کیفیت سازمانی و روشهای آماری تاکید دارد.
       
    •     مدیریت مهندسی : در چند دهه اخیر این زمینه پیشرفت زیادی صورت گرفته است. دلیل این پیشرفت را در سه سطح می توان دید. درسطح ملی تلاش برای رهبری تکنولوژیکی که از کمبود مواد اولیه، بهره وری پایین و افزایش رقابت بین المللی ناشی می شود، توسعه تکنولوژی های جدید و مدیریت سیستم های تکنولوژی را ایجاب می کند. در سطح صنعت مدیریت بدون مهندسی با مشکل روبرو شده است و نقش مهم مهارت های مهندسی واطلاعات در مدیریت سیستم های مهندسی مشهود است. در سطح فردی مهندسانی که در نتیجه موفقیتهای فنی شان به مدیریت کشیده می شوند، هر چقدر هم ازنظر فنی قوی باشند، برای رویارویی با پیچیدگی های مسئولیت های مدیریتی آماده نیستند.
    •     مهندسی سیستم های اطلاعاتی : این گرایش برای کسانی طراحی شده است که مایل به یادگیری مهارت های مهندسی و مدیریتی با تاکید بر سیستم های اطلاعاتی ومحاسباتی هستند. علاقه مندان به این گرایش با توانایی های نظیر برنامه نویسی کامپیوتر ومهارت های مربوط به سیستم های اطلاعاتی و آشنایی با نرم افزارهای متفاوت، قادرند سیستمهای اطلاعاتی را برای کنترل زنجیره عرضه تولید و تجارت طراحی کنند.
       
    •     مدیریت پروژه (کنترل پروژه) : فرآیندی است در جهت حفظ مسیر پروژه برای دستیابی به یک تعادل اقتصادی موجه بین سه عامل هزینه، زمان و کیفیت در حین اجرای پروژه، که از ابزار و تکنیک های خاص خود در انجام این مهم کمک می گیرد. در واقع کنترل اجزای دقیق و کامل برنامه تدوین شده برای پروژه است، به طوری که هنگام خروج از برنامه بتوان با تشخیص علل و طرح اقتصادی ترین فعالیتها، پروژه را به نزدیک ترین حالت ممکن در مسیر اولیه و اصلی خود بازگرداند.

     
    وظایف مهندس صنایع

    •     تحلیل و بررسی سیستم های موجود، بازنگری جدول زمانبندی تولید، مشخصات فنی، جریان کار تولید و سایر اطلاعات برای درک روش ها و فعالیت های بخش تولید یا خدمات
    •     سنجش چگونگی تولید محصولات یا ارائه خدمات با حداکثر کارآیی
    •     توسعه  سیستم های کنترل مدیریت برای برنامه ریزی مالی و تحلیل هزینه ها به شکل موثرتر
    •     پیاده سازی روش های کنترل کیفیت برای حل مشکلات تولید و کاهش هزینه ها
    •     همکاری با مشتریان و مدیریت برای توسعه استانداردهای طراحی و تولید
    •     طراحی سیستم های کنترلی برای هماهنگی فعالیت ها و برنامه ریزی تولید برای اطمینان از کیفیت مناسب محصولات
    •     آموزش مدیران، سرپرستان و کارگران در صورت نیاز
    •     رعایت کلیه اصول ایمنی در کار
       
  19. p2cp759q.jpg

      فیلم آموزش نرم افزارmsp

    تهیه کننده : مهندس صدیقی

    قسمت های تکمیلی اموزش این نرم افزار در قالب پکیچ در آینده نزدیک تقدیم شما همراهان سایت صنایع کلاب میشود.    
     

    آموزش نرم افزار msp بخش مقدماتی - قسمت 1
                                                              
                                              

    آموزش نرم افزار msp بخش مقدماتی- قسمت 2

                                              
     
     
    آموزش نرم افزار msp بخش مقدماتی- قسمت 3
     
                                             
     
    آموزش نرم افزار msp بخش مقدماتی- قسمت 4
     
                                             
     
    آموزش نرم افزار msp بخش مقدماتی- قسمت 5
     
     
                                           
     
    آموزش نرم افزار msp بخش مقدماتی- قسمت 6
     
                                          



     

  20.  43 پند برای مهندسان صنایع

    1- از پشت میزتان بیرون آیید .
     2-عناصر انسانی را به خاطر داشته باشید .   
    3-با افراد همیشه به خوبی گفتگو کنید .
    4- تجاری بیندیشید .
    5- گوش کنید.
    6- در یک اجتماع بزرگتر زندگی کنید.
    7- به فن آوری با دیدی شکاک بنگرید .
    8-طرحها را اجرا کنید .
    9- بیاموزید  .
    10-رهبری کنید  .
    11- مشتری را در یابید.
    12- ورزش کنید یا اگر می توانید شعر بگویید  .
    13- احترام بگذارید  .
    14-به گروه کر بپیوندید.
    15- آموزش دهید  .
    16- اکسل و سایر نرم افزارهای مرتبط را فرا بگیرید  .
    17-در جلسات شرکت کنید.
    18- از سازش بپرهیزید  .
    19- غذای روز تعطیل را بپزید .
    20- عادت راحت خود را کنار بگذارید.
    21- کارشناسان را بشناسید
    22-در هر کاری دخالت کنید  .
    23- به جزئیات توجه کنید .
    24- با دیگران در ارتباط باشید  .
    25- به پیشرفت نسل آینده کمک کنید  .
    26- سبز فکر کنید .
    27- برای بازخوردها ارزش قایل شوید .
    28- تئوری محدودیت (TOC) را کاملأ درک کنید  .
    29- شبیه سازی را به خوبی فراگیرید.
    30- از آنچه که وعده داده اید بیشتر تحویل دهید  .  
    31- فعالیت ، کار نیست ؛ این مفهوم ساده ، اساس مهندسی صنایع است.
    32-همه چیز را برای پیشرفت و گسترش طراحی کنید ؛ وگرنه شما موانع آینده را خواهید ساخت
    33- اثر بخشی کلی بسیار مهم تر از کارایی محدود ناحیه ای است .    
    34- هر شغلی ابزار صحیح و بهترین شیوه را دارد.
    35-برای هر شغل ، کار یا برنامه ی کاری ، همواره در اولین گام ، ایمنی قرار دارد ، کیفیت در گام دوم و رفع مشکلات بهره وری در گام سوم است .
    36- هیچوقت استعداد بعضی از کارگران یا خود خواهی بعضی از مدیران را دست کم نگیرید .
    37-وقتی با آمار فرآیند ها کار می کنید ، میانه را دنبال کنید.
    38- وقتی شما پشت میز نشسته اید ، نمی توانید ببینید چه اتفاقی می افتد .
    39- غرور نا بجا ، مشکلات اساسی ارتباطی بوجود می آورد .
    40-انگیزه های اصلی را جستجو کنید .
    41- تکنیک های مذاکره را یاد بگیرید .
    42مهندسان صنایع باید یکپارچگی کیفیت ، هزینه ، برنامه ، ترتیب کار ، مهارتهای کارگران و ابزار ، سیستم اطلاعاتی ، بررسی مواد ، گزارش وضعیت و اجزا متغییر فرآیند کار را بهتر از هر فرد دیگری درک کنند .
    43کار مهندسان صنایع آن است که شرکت را به یک شرکت رقابتی تبدیل کنند

  21. عمده ترین دلایل شکست پروژه ها


    دلایل گوناگونی برای شکست یک پروژه وجود دارد، ولی مدیر پروژه نباید از این بابت نگران شود چرا که بیشتر این دلایل می توانند تحت کنترل وی باشند و از این بابت جای امیدواری است.
     
    ١- منابع ناکافی (Insufficient resource)
    ٢- مهلت های غیر ممکن (Impossible deadlines)
    ٣- ارتباطات ضعیف (Poor communication)
    ۴- عدم تمرکز (Lack of focus)
    ۵- دلگرمی ضیعف (Low morale)
    ۶- پشتیبانی ناکافی (Insufficient support)
    ٧- خزش محدوده پروژه (Scope creep)
     ٨- چارچوب زمانی طولانی (Lengthy timeframes )
    ٩- نبود ابزار مناسب (Lack of tools)
    ١٠- عدم مشارکت مشتری(Customer involvement)

     

    1- منابع ناکافی (Insufficient resource)
    مدیر پروژه گاهی در شروع پروژه منابع و بودجه ناکافی به پروژه اختصاص می دهد. مدیر پروژه باید میزان منابع و بودجه کافی که نیاز دارد و آنها را در اختیار ندارد به سرمایه گذار (حامی) پروژه بدون فوت وقت اطلاع دهد.

    2- مهلت های غیر ممکن (Impossible deadlines)
    در برخی از موارد مهلت های پروژه دستیافتنی نیستند. در چنین مواردی مدیر پروژه باید این موضوع را با حامی پروژه مطرح کرده و وی را توجیه نماید تا بتواند زمانبندی این مهلت ها را منطقی نماید.

    3- ارتباطات ضعیف (Poor communication)
    مدیر پروژه در تشریح وضعیت پروژه به اعضای پروژه و حامی پروژه ناموفق است و همه فکر می کنن که پروژه به خوبی در حال پیشرفت است تا اینکه نتایج مورد انتظار در مهلت های از پیش تعیین شده بدست نمی آید. مدیر پروژه باید بی درنگ و از همان ابتدای پروژه تمامی لغزش ها را گزارش دهد و آن ها را پنهان نسازد. در این صورت به ذینفعان پروژه این فرصت را داده می شود تا برای بازگشت به وضعیت مناسب به مدیر پروژه کمک کنند.
     
    4- عدم تمرکز (Lack of focus)
    هنگامی که گروه پروژه نمی دانند چه انتظاری از آنها وجود دارد، تمرکز خود را روی پروژه از دست می دهند. از آنها خواسته می شود تا وظیفه ای را انجام دهند ولی به آنها گفته نمی شود چه چیزی و در چه زمانی مورد نیاز است. هر یک از اعضای پروژه باید هدف مشخصی برای برآورده شدن داشته باشند. آنها باید مهلت برای کارهایشان داشته باشند و مدیر پروژه باید میزان پیشرفت کارهای محوله به آنها را در هر مرحله از پروژه پایش و اندازه گیری نماید.
     
    5- دلگرمی ضیعف (Low morale)
    حین پیشرفت پروژه اگر دلگرمی به گروه پروژه داده نشود آنها انگیزه ای نخواهند داشت. وقتی مدیر پروژه از گروه پروژه رعایت چارچوب های زمانی را انتظار دارد باید انگیزه کافی برای پیشرفت پروژه را نیز ایجاد نماید. همچنین مدیر پروژه باید به خودش نیز انگیزه قوی بدهد. تنها با سلامت بخشیدن، آرامش خاطر دادن و ایجاد انگیزه واقعی مدیر پروژه می تواند این دلگرمی را به دیگران در گروه پروژه اعطا نماید.
     
    6- پشتیبانی ناکافی (Insufficient support)
    مدیر پروژه معمولا از حمایت ناکافی حامی پروژه برخوردار است. هیچ کس نیست تا برای حل مسایل پروژه یا تامین منابع بیشتر در مواقع ضروری کمک کند. در موارد این چنینی مدیر پروژه باید موضوع را با حامی پروژه در میان گذشته و با او به طور شفاف و رک گفتگو کند و آنچه را که مورد نیاز است به او یادآوری نماید.
     
    7- خزش محدوده پروژه (Scope creep)
    گستره کاری پروژه معمولا تغییر می کند، به طوری که مدیر پروژه قادر نخواهد بود با انتظارات ثابتی روبرو باشد. گستره کاری پروژه باید به طور شفاف تعریف شود و سپس طی فرآیندی مشخص تغییرات درخواست شده به طور رسمی تایید شوند.
     
    8- چارچوب زمانی طولانی (Lengthy timeframes)
    دامنه زمانی پروژه ممکن است به سادگی طولانی شود. هر گاه نیازمندی های مشتری زمان بندی پروژه را تغییر دهد، مدیر پروژه باید پروژه را به پروژه های کوچک و قابل تحویل تفکیک نماید.
     
    9- نبود ابزار مناسب (Lack of tools)
    فقدان ابزاهای مناسب برای انجام وظایف پروژه می تواند باعث بروز مسایل گوناگونی شود. استفاده از ابزارهای کیفیت خوب مانند الگوها، فرآیندها و یک روش شناسی برای پروژه، پروژه را با موفقیت همراه خواهد ساخت.
     
    10- عدم مشارکت مشتری (Customer involvement)
    به مشارکت نگرفتن مشتری باعث بروز خطاهای مهلکی در پروژه می شود. مدیر پروژه باید مشارکت مشتری را حین اجرای پروژه به منظور حصول اطمینان از اینکه نیازمندی ها وی تامین می گردد، جلب نماید. این نکته مهم را باید به یاد داشت چنانچه مشتری راضی باشد پروژه موفقیت آمیز تلقی می گردد

  22. مهندسی صنایع شاخه‌ای از مهندسی است، که با طراحی، بهبود و پیاده‌سازی سیستم‌های یکپارچه‌ای از نیروی انسانی، مواد، اطلاعات، تجهیزات و انرژی مرتبط است. این رشته بر پایه دانش تخصصی و تبحر در علوم ریاضی، فیزیک، روابط اجتماعی و نیز قوانین و روش‌های تجزیه و تحلیل مهندسی و طراحی بنا نهاده شده است، تا به کمک این علوم و قوانین، به تعیین، پیش‌بینی و ارزیابی نتایج حاصل از سیستم‌های یکپارچه بپردازد. از این رو تصمیم گرفتیم که فهرستی از ۱۰ نرم افزار پرکاربرد این رشته را برای شما در این مقاله به اشتراک بگذاریم . البته در نظر داشته باشید معرفی سرویس های مذکور به معنی تایید یا عدم تایید خدمات آنان نیست و سرویس های فوق بر اساس نتایج جست و جو استخراج شده و در این مقاله درج شده اند.

    ۱)نرم افزار  Excel

    این نرم‌افزار، توسط شرکت مایکروسافت نوشته، توسعه و پخش می‌شود. اکسل یکی از نرم افزارهای مجموعه آفیس میباشد که به عنوان محبوب ترین ابزار ساخت جدول، نمودار و مدیریت صفحات گسترده به حساب میاید.با استفاده از نرم افزار Excel میتوانید صفحات گسترده را مدیریت کرده به راحتی جدول های مختلف و نمودار های 2 بعدی و 3 بعدی رسم نمایید.

    2)نرم افزار Microsoft Access

    مایکروسافت اکسس یکی از اجزای مایکروسافت آفیس است که برای ایجاد پایگاه داده‌های رابطه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد.این نرم‌افزار پایگاه داده جت را با یک واسط کاربری گرافیکی و ابزاری جهت تولید نرم‌افزار ترکیب نمود.

    3)نرم افزار MSP

    نرم‌افزار ام‌اس پروجکت برای مدیرت پروژه‌ها بر پایه علم مدیریت پروژه کاربرد دارد و جزو زیر مجموعه نرم‌افزار آفیس است. نرم‌افزار MS Project تصویر بزرگی از پروژه را در اختیارکاربر قرار می‌دهد که می‌تواند تمامی جزئیاتی که برای رسیدن به هدف باید تکمیل شوند را در آن پر کرده و آنها را سازماندهی نماید. بدون تردید ایده‌های خوب را کاربران باید فراهم نمایند اما Microsoft Project به کاربر کمک می‌کند تا با روشی سازماندهی شده، ایده‌ها و افکارشان را ثبت و آنها را به طرحی قابل اجرا تبدیل کنند.

    4)نرم افزار Primavera

    سیستم‌های پریماورا نام تجاری محصولاتی است که به اتفاق هم مجموعه‌ای گسترده جهت مدیریت پرتفولیوی پروژه را تشکیل می‌دهند. نرم‌افزار پریماورا برای نخستین بار در سال ۱۹۸۳ میلادی (۱۳۶۲ خورشیدی) توسط شرکت سیستمهای پریماورا ارایه گردید که پس از خرید امتیاز این شرکت توسط اوراکل، تحت کنترل این شرکت عرضه می‌گردد.پرکاربردترین نرم‌افزار این مجموعه در ایران نرم‌افزار زمان‌بندی (کنترل پروژه) آن است (Primavera ).این نرم‌افزار و مایکروسافت پراجکت دو نرم‌افزار رایج در برنامه‌ریزی پروژه‌های ایرانی هستند. معمولاً انتخاب یکی از این دو نرم‌افزار بر اساس ترجیح‌های دست‌اندرکاران پروژه‌ها انجام می‌شود.

    5)نرم افزار spss

    «اس پی اس اس» از جملهٔ نرم‌افزارهایی است که برای تحلیل‌های آماری در علوم اجتماعی، به صورت بسیار گسترده‌ای استفاده می‌شود. این نرم‌افزار توسط پژوهشگران بازار و داد و ستد، پژوهشگران سلامتی، شرکت‌های نقشه‌برداری، دولتی، پژوهشگران آموزشی، سازمان‌های بازاریابی و غیره به کار می‌رود. افزون بر تحلیل‌های آماری، مدیریت داده‌ها و مستندسازی داده‌ها نیز از ویژگی‌های نرم‌افزار هستند. در تحلیل داده‌ها با استفاده از اس‌پی‌اس‌اس، سه مرحلهٔ اساسی وجود دارد. نخست کاربرباید داده‌های خام را وارد کندو آن‌ها را در یک پرونده ذخیره نماید. دوم باید تحلیل مورد نیاز را برگزیند و آن را مشخص کند. سوم برونداد را وارسی کند. این مراحل در تصویر، توضیح داده‌شده‌اند.

    6)نرم افزار  کامفارComfar

    کامفار نام نرم‌افزاری است که برای مطالعات اقتصاد مهندسی مانند امکان سنجی و طرح‌های توجیه فنی و اقتصادی، شبیه‌سازی و تحلیل فرآیندهای مالی بکار می‌رود. این نرم‌افزار توسط سازمان توسعه صنعتی سازمان ملل متحد (یونیدو)تدوین شده است. این نرم‌افزار قابلیت تطبیق با زبان فارسی را نیز دارد.

    7)نرم افزار GAMS

    در مسائل برنامه‌ريزي خطي ، غيرخطي ، عدد صحيح ، مختلط و … بكار مي‌رود . انواع محدوديت‌ها را دربر مي‌گيرد ، تابع هدف در آن متغير تعريف مي‌شود ، پرقدرت‌ترين نرم‌افزار تحقيق در عمليات مي‌باشد .

    8)نرم افزارlingo

    این نرم افزار برای حل مسائل تحقیق در عملیات استفاده می گردد و مسائل کنترل خطی را با سرعت زیاد حل و نتایج را به همراه تحلیل حساسیت ارائه می کند . مهندسین صنایع لازمست با کاربری این نرم افزار آشنا باشند و در مسائل بهینه سازی از آن استفاده نماید .

    9) نرم‌افزار Expert Choice

    نرم‌افزار Expert Choice ابزاری قدرتمند برای تصمیم‌گیری چند معیاره بر اساس روش AHP می‌باشد. این نرم‌افزار دارای توانایی‌های زیادی بوده و علاوه بر امکان طراحی نمودار سلسله مراتبی تصمیم‌گیری و طراحی سوالات، تعیین ترجیحات و اولویت‌ها و محاسبه وزن نهایی، قابلیت تحلیل حساسیت تصمیم‌گیری نسبت به تغییرات در پارامترهای مساله را نیز دارا می‌باشد. این نرم‌افزار همچنین در بسیاری از موارد از نمودارها و گراف‌ها برای ارائه نتایج و عملکردها استفاده می‌کند.

    10) نرم افزارALDEP

    اطلاعات ورودي : طول و عرض زمين مورد نظر ، تعداد دپارتمانها ، نمودار رابطه فعاليتها ، ساخت بخشها ، كمترين درجه ارتباط ، عرض نوار چيدمان و حداقل امتياز براي چاپ يك طرح را دربر مي‌گيرد . قابليتهاي آن الگوريتم ايجاد كننده ، مكانيزم كار تصادفي ، وارد كردن تعداد طرح‌هايي كه در هر مرحله بايد استقرار يابد و طرح استقراري در هر مرحله  مي‌باشد .

  23. 6 سیگما:
    شش سیگما یک استراتژی تحول سازمانی است که موجب توسعه و گسترش متدهای مدیریتی، آماری و نهایتاً حل مشکلات شده و به کمپانی امکان جهش و تحول را می دهد. شرکت موتورولا، در سال‌های دهه ۱۹۸۰ برای نخستین بار شش سیگما را رایج ساخت. شرکت الید سیگنال در اوایل دهه ۱۹۹۰ آن را به کار بست و شرکت جنرال الکتریک آن را به پرطرفدارترین فلسفه مدیریتی تاریخ تبدیل نمود.شش سیگما یک نگرش منضبط، داده محرک و روشی برای حذف عیب ها در هر فرایند و محصول می باشد. این فرایند از ساخت تا فروش را در برمی گیرد و شامل همه محصول و خدمات ارایه شده از سوی یک سازمان می گردد.

    تعریف عملی و کلاسیک  از 6 سیگما:
    شش سیگما یک نگرش منضبط، داده محرک و روشی برای حذف عیبها در هر فرایند و محصول می باشد. این فرایند از ساخت تا فروش را در برمی گیرد و شامل همه محصول و خدمات ارایه شده از سوی یک سازمان می گردد.

    هدف بنیادی روش شش سیگما:

    اجرای راهبردی مبتنی بر اندازه گیری عملکرد است و از طریق اجرای پروژه های بهبود دهنده، شش سیگما سعی در کاهش نوسانات فرایند و بهبود آن دارد. این کار به کمک دو روش فرعی در شش سیگما انجام می شود:

    • فرایند DMAIC یک سامانه بهبود دهنده برای بهبود فرایند هایی است که در حال حاضر خارج از مشخصات عملکردی خواسته شده از سوی مشتری یا مدیریت ارشد سازمان می باشند.
    • فرایند DMADV یک سامانه بهبود دهنده برای ایجاد فرایند یا محصولات جدیدی است که می خواهیم سطح کیفیت آنها شش سیگما باشد. البته زمانی که نتوان عملکرد فرایند موجود را بیش از سطح فعلی بهبود داد باز از این روش می توان بهره جست.

     

  24. سخنان آموزنده پانزده کارآفرین بزرگ

    •  استیو جابز (Steve Jobs) بنیانگذار Apple:

    "معیاری برای تعیین کیفیت باشید. اغلب افراد عادت ندارند عالی باشند ولی شما می توانید بهترین باشید."
     

    •  ریچارد برانسون (Richard Branson) بنیانگذار Virgin Group:

    "بزرگترین علاقه مندی من در زندگی این بوده است که برای خودم هدف های دست نیافتنی قرار دهم و سپس تمام سعی خودم را برای رسیدن به این اهداف به کار بندم."
     

    •  جان دی راکفلر (John D. Rockefeller) بنیانگذار Standard Oil:

    "پیدا کردن یک دوست در یک تجارت خیلی بهتر از پایه گذاری یک تجارت بر اساس یک رابطه دوستانه است."
     

    •  توماس ادیسون (Thomas Edison) مخترع لامپ :

    "من هیچ وقت شکست نخوردم من فقط 10 هزار راه پیدا کردم که به هدف نمی رسید."
     

    • ری کراک (Ray Kroc) رئیس افسانه ای مک دونالد :

    "شانس با تلاش ارتباط مستقیم دارد. هر چه قدر بیشتر تلاش کنید خوش شانس تر خواهید بود. "
     

    •  دونالد ترامپ (Donald Trump) رئیس سازمان ترامپ :

    "گاهی اوقات شما با شکست در یک نبرد، راهی برای پیروزی در جنگ پیدا می کنید. "
     

    • بیل گیتس (Bill Gates) بنیانگذار Microsoft :

    "موفقیت یک معلم فریبکار است . او به افراد باهوش تلقین می کند که شما هیچگاه اشتباه نمی کنید."
     

    •  والت دیزنی (Walt Disney) بنیانگذار کمپانی والت دیزنی :

    "یکی از بهترین انواع تفریحات انجام دادن کارهای غیر ممکن است."
     

    • سام والتون (Sam Walton) بنیانگذار وال مارت :

    "داشتن بالاترین سطح انتظار، کلید موفقیت در هر چیزیست."
     

    •  جف بزوس (Jeff Bezos) موسس سایت آمازون :

    "برند شما آن چیزی است که مردم در مورد شما می گویند، زمانی که شما در اطاق نیستید."
     

    • لری الیسون (Larry Ellison) بنیانگذار کمپانی اُراکل :

    "زمانی که شما شروع به نو آوری می کنید، باید خودتان را آماده کنید که همه شما را دیوانه خطاب کنند."
     

    • هنری فورد (Henry Ford) بنیانگذار کمپانی فورد :

    "چه شما فکر کنید که می توانید کاری را انجام دهید و چه فکر کنید که نمیتوانید آن کار را انجام دهید، در هر دو حالت درست فکر می کنید."
     

    • کارلوس اسلیم (Carlos Slim) صاحب کمپانی Telecoms :

    "زمانی که شما برای تفکرات و اعتقادات دیگران زندگی می کنید، در حقیقت شما مرده اید."
     

    • ماری کی اش (Mary Kay Ash) بنیانگذار کمپانی آرایشی بهداشتی ماری کی :

    "الزاما افراد با استعداد با انبوهی از ایده های ناب بهترین ها نیستند. بهترین ها کسانی هستند که حتی اگر فقط یک ایده دارند رسیدن به آن را دنبال می کنند."
     

    • لری پیج (Larry Page) بنیانگذار گوگل :

    "زندگی دو شانس به شما داده است: یکی اینکه تغییراتی بزرگ در دنیا به وجود آورید و دیگری اینکه تغییراتی کوچک در کسانی که دوستشان دارید. هر دو اینها شانس های فوق العاده ای هستند و فراموش نکنید که فرصت شما بسیار کوتاه است و خیلی زودتر از آن چیزی که تصور کنید به پایان نزدیک میشوید.

     

    فروشنده شوید

    فروشنده شوید

    کاربر گرامی لطفا جهت ارسال فایل به صورت رایگان یا پولی، عضو یا وارد حساب کاربری خود شوید و سپس به بخش دانلود فایل مراجعه نمایید و در هر بخشی که قصد دارید فایل خود را ارسال نمایید کلیک کنید و با کلیک بر روی ارسال فایل جدید اقدام به آپلود فایل نمایید.

    ورود ثبت نام

    شرایط ارسال فایل در صنایع کلاب:

    • کلیه کاربران صنایع کلاب قادر به ارسال فایل های رایگان و پولی می باشند.
    • هر کاربری که بیش از 10 فایل برای فروش در صنایع کلاب آپلود نمایید از کاربر عادی به کاربر فروشنده ارتقاء می یابد.
    • محتوا و اطلاعات فایل نباید خلاف قوانین جمهوری اسلامی باشد.
    • مسئولیت آپلود فایل به عهده کاربر می باشد.
    • درج فایل هایی که مصادیق مجرمانه دارند، توسط ناظر حذف و اکانت کاربر مسدود خواهد شد.
    • درج فایل های شخصی دیگران یا فایل های خریداری شده از دیگر سایت ها ممنوع می باشد.
    • در صورت گزارش و مشاهده تخلف توسط فروشنده، اکانت فروشنده مسدود خواهد شد.
    • درج فایل های تکراری یا بی ارزش و فاقد کیفیت توسط ناظر تایید نمی گردد.
    • فروشنده اجازه درج شماره تماس و اطلاعات حساب خود در متن فایل ها را ندارد.
    • درج پسورد روی فایل های آپلودی ممنوع می باشد.
    • به ازای فروش هر فایل 40% از مبلغ به صنایع کلاب و 60% به فروشنده فایل تعلق می گیرد.
    • پس از هر خرید یک ایمیل خرید به صورت اتوماتیک به ایمیل فروشنده ارسال می گردد.
    • تسویه حساب هر فایل، پس از گذشت 3 روز از زمان تراکنش انجام می شود.
    • جهت تسویه حساب فایل های به فروش رفته خود از طریق کیف پول من اقدام نمایید.
×
×
  • اضافه کردن...